Medeltidsveckan
Någon annan här som upplever abstinens?
Det blev ju ingen fysisk medeltidsvecka på Gotland 2020, och många hoppas nog på 2021 istället. Nu är det ju inte säkert att det kan bli något då, och med tanke på all osäkerhet har jag och min man bestämt oss för att istället åka 2022 - ja, planera för det och hoppas i alla fall. Nu har jag varit där 5 gånger och längtar med hela hjärtat!
Vad saknar ni mest med veckan? Marknaden ligger mig såklart varmt om hjärtat, för att inte tala om atmosfären. Vi förlovade oss på Frimis, så det är en viktig plats för mig som jag gärna så snart som möjligt hoppas få återse.
Jag känner detsamma. Själv startade jag redan en Internet-sajt https://www.visbysweden.com där jag skriver om Visby och Medeltidsveckan på engelska, svenska och spanska. Jag har lagt upp bilder fr.o.m. 2006 och framåt = 2019. Välkommen till min retro-sajt! Den fungerar mindre bra på mobil, men bra på hur stora skärmar som helst. Sajten är precis ombyggd efter ett långt uppehåll.
#0: Visst är saknaden stor och jag ser fram mot nya tider där vi åter kan förenas med gemensamma intressen och den dagen den kommer om än vi får ha ett stort tålamod.
Det bästa med medeltidsveckan, kära nån det finns så mycket men atmosfären, dofterna, människorna , maten, kläderna, eldarna, djuren och alla knallar som bjuder på sig och sitt det är en underbar upplevelse.
I år är det dags för medeltidsveckan igen. Boka 7-14 augusti om ni vill vara med.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Härligt att det blir av i år.
En av mina söner brukar åka dit då.
Stolt ägare till tre La permer
Underbart! Jag, min man och min mamma med vår lilla vovve ska till Gotland 4 veckor i sommar och får äntligen uppleva medeltiden igen.
Just nu pågår Medeltidsveckan på Gotland som i år är tillbaka med full styrka efter coronapandemin. Den ständiga utgångspunkten för veckan är den danska kung Valdemar Atterdags invasion av ön år 1361. Men i år har man också ett fantasytema. – Fantasy är världens största genre, den engagerar från Indien till Amerika, det är hur stort som helst, säger Festivalgeneralen Susanne de Paulis som står framför några stånd där det säljs fantasyböcker.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nu-har-medeltidarna-intagit-visby
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-08-09 21:51 av Pyttelite
Något år ska jag lyckas ta mig dit! Det gäller bara att planera boende och mat, samt lyckas ta semester då…
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#7: precis, och samma här.