Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5814 ggr
Yehet121
2019-05-04 23:17

Vikingatids-inspirerade byxor till Medeltidsveckan

Jag planerar att sy byxor till årets medeltidsvecka, men jag vet inte riktigt vad för typ av byxor jag ska göra, allt jag vet är att jag vill att det ska vara inspirerat av vikingatiden. 

Jag skulle gärna göra pösbyxor men jag vet inte hur mycket tyg jag kommer ha råd att köpa och om jag skulle göra pösbyxor så vill jag ha benlindor också och dem är ju inte direkt gratis. 

Jag vet inte heller vad för tyg jag ska använda, om jag ska ha linne eller ull.

Har ni några tips? Jag är hyffsat nybörjare när det gäller sömnad.

Annons:
Oregano
2019-05-05 10:55
#1

Pösbyxor är visserligen väldigt snygga, men det verkar som att de inte var riktigt så vanliga som de är nuförtiden. Jag skulle hellre ha satsat på raka byxor. En som vet mycket om vikingatid - och dessutom säljer riktigt bra mönsterhäften - är Susanna Broomė. Mönstren är baserade på fynd (de få fragment som finns kvar). På hennes sida finnns bra beskrivningar och bilder. vikingatidakladedrakt.susannabroome.se Jag skulle ha valt ett ulltyg, vanlig enfärgad kypert, men allt beror förstås på hur du vill se ut och hur Historiskt korrekt du vill vara. Om du har Facebook finns fantastiska grupper att ställa fler frågor i, tex "Vi som syr medeltidskläder". Lycka till, så ses vi i vimlet i Visby i sommar :-)

Upp till toppen
Annons: