Annons:
Etikettallmänt
Läst 5719 ggr
Niklas
10/4/18, 9:22 AM

När grundades nationen Sverige?

Den här frågan verkar vara ogooglebar. Jag hittar inget entydigt svar på den. För inte så länge sen fick min fru fram att det kan anses vara 1357, men nu hittar varken hon eller jag någon hänvisning till just 1357 som året då nationen Sverige grundades. Det måste finnas någon som har ett bra svar. Nu har ni chans att göra det här till sidan där året för Sveriges grundande en gång för alla fastställs. Sidan där alla som fortsättningsvis googlar Sveriges födelse får svar. ;-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Hayabusa]
10/4/18, 9:26 AM
#1

Inte svar på frågan, men tangerar frågeställningen. Rätt intressant video, tycker jag.

PS Möjligt att den varit upplagd här tidigare - sorry, i så fall…

Niklas
10/4/18, 10:31 AM
#3

#1: Då ska jag titta på den. #2: Ja, den sökningen har jag gjort. Där hittade jag inget bra svar, tyvärr.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
10/4/18, 10:40 AM
#4

#1: Från omkring år 800 markerar de ut ”svenska stater”. Från cirka år 1000 kallar de det Sverige. Synd att man inte vet vad de baserar uppgifterna för ändringarna på.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
10/4/18, 10:45 AM
#5

#4 Nej, den är kanske inte så "vetenskaplig". På denna länk finns lite mer info:

https://sweden.se/society/history-of-sweden/

PS Vill poängtera att jag inte är någon expert i ämnet. Långt därifrån.

Niklas
10/4/18, 11:41 AM
#6

Via den länken hittade jag Tacitus.nu och där står att år 1060 väljs jarlen Stenkil till kung av Sverige och blir första kung av den Stenkilska ätten. Det låter med andra ord som om Sverige ansågs vara ett rike redan då.

1347 utfärdar Magnus Eriksson de första lands- och stadslagarna för Sverige. Kanske minns jag fel om 1357. 1347 kan det ha varit som nämndes som året då Sverige bildades och att det var landslagen som var anledningen.

» Tidig medeltid

» Folkungatiden


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Hayabusa]
10/4/18, 11:45 AM
#7

#6 Från länken i #5:

"In 1280 King Magnus Ladulås (1275–90) issued a statute authorising the establishment of a nobility and the organisation of society on the feudal model."

Måhända skiljelinjen för vad som kan anses vara födelsen av det vi numera kallar nationalstat?

Niklas
10/4/18, 11:53 AM
#8

#7: Om man inte hade en gemensam nationell lag 1280, kan man kalla det nationalstat då? På den tiden var landskaps- och stadslagar det man hade.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
10/4/18, 11:54 AM
#9

Frågan är nog ogooglebar för att det inte finns något entydigt svar. 😎 Det beror helt enkelt på hur man räknar.
Nationalstaten med fixa gränser geografiskt är ett ganska sent stadium, så var ska man räkna ifrån?

När Gustav Vasa utropade sig till kung 1523? Eller från Magnus Ladulås' trontillträde 1275? 

Eller det moderna Sverige som det ser ut idag? Vad sägs om 1809? 👍Då Sverige fick nya grundlagar och en ny författning som delade makten mellan kungen och riksdagen.

Se vidare:

https://popularhistoria.se/sveriges-historia/kungar-drottningar/gustav-vasa-revoltoren-som-byggde-en-nation


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
10/4/18, 11:56 AM
#10

#9: Jag förstår problemet. Samtidigt tycker jag att just den diskussionen borde finnas på nätet och de olika resonemangen föras fram med förslag till år för rikets bildande.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Hayabusa]
10/4/18, 11:57 AM
#11

#8 Förmodligen inte, men det var kanske där någonstans "fröet såddes"?

Magi-cat
10/4/18, 12:02 PM
#12

#10 Det vore roligt att kunna fira rikets bildade, lika så där klart och koncist som Finlands 100-årsjubileum förra året.🙂

Jag antar att det förs diskussioner, fast det verkar inte vara ett så hett ämne. Typ Populärhistoria har nog några artiklar.

Vi kan ju ha det i åtanke så kanske det dyker upp mer!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
10/4/18, 12:14 PM
#13

#12: Det kanske är en anledning till att Sverige inte har haft en vettig nationaldag. En lustig grej med Finland, är att det har varit Svenskt mycket längre än det har varit finskt. Fast det tänker ingen på nu. En annan lustig sak är att en svensk viking som hette Rurik startade ett ryskt rike år 862. Fast då fanns nog inte Sverige enligt vad det verkar. #11: Ja, det är möjligt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Hayabusa]
10/4/18, 12:21 PM
#14

#13 Tror att det skulle vara svårt att sätta ett datum för ett dylikt firande. Dessutom har gränserna (som du påpekar med t ex Finland) flyttas under årens lopp vilket gör det hela till en ännu större gråzon.  Skåneland förefaller varit under danskt styre längre än vad området tillhört Sverige t ex. 

Kunde man åka tillbaka till vikingatiden och fråga människor där: "I vilket land bor du?" så hade svaret sannolikt inte blivit "Sverige". 

Klurigt, men intressant…

Niklas
10/4/18, 12:32 PM
#15

Du har rätt, de hade nog inte sagt Sverige. Ordet ”Sverige” är danska för Svea rike eller Sverike, som det kanske kunde ha hetat på svenska. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Magi-cat
10/4/18, 12:33 PM
#16

Nej, Sverige fanns inte vid den tiden. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: