Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 2578 ggr
Emptymoment
2018-07-16 00:23

Värdering/datering av svärd

Hej!

Hoppas detta är rätt forum för min fråga. Skriver dock på ett par andra forum(knivtillverkning och medeltid) för att öka min chanser att få svar. Jag har sedan min barndom samlat på svärd i olika kvalité och ursprung. Jag har nu i vuxen ålder blivit intresserad av svärdens värde. Jag anser mig att rätt bra koll på vad som gör ett svärd användbart och inte bara en replika eller dåligt tillverkat. Jag har dock inte kunskaper nog att avgöra ålder på svärden, utöver de nytillverkade naturligtvis.

Nu till min fråga: Jag söker någon som har kunskap om, eller känner någon som besitter denna kunskap att datera svärd och dess kvalité(metallkvalité, hur det är tillverkat, m.m). Om någon vill ta sig tiden att åta sig detta uppdrag så skulle jag vara väldigt tacksam. Om någon känner att de kan hjälpa mig så bifogar jag bilder i kommentarerna nedan.  Det är ett specifikt svärd jag är speciellt intresserad av, asiatiskt ursprung, med hög sannolikt kinesiskt kortsvärd som ser ut att ha tillverkats på ett gammaldags sätt.

Mvh Emptymoment

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Annons:
Cragan
2018-07-16 00:58
#1

om du har facebook så kan jag skicka en länk till en grupp där primär fokuset för gruppen är knivar men har det en egg så finns det mer än en som samlar på det i den gruppen. (o det finns gott om kunskap där)

Emptymoment
2018-07-16 16:51
#2

#1 Absolut, skickar ett PM :)

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Upp till toppen
Annons: