Annons:
Etikettallmänt
Läst 14867 ggr
jagkanfly
2017-09-06 17:13

Hästar under medeltiden

Hej! Håller på med ett projekt i skolan. Är det runt medeltiden som man inom jordbruket byter ut oxar mot hästar? Under järnåldern var hästar av hög status och användes inte i jordbruk. Och under agrara revolutionen, efter medeltiden, var oxar helt och hållet utbytt mot hästar och mulor. Så visst borde det stämma om jag skriver att hästarna börjades användas i jordbruket under medeltiden?

Annons:
Herveaux
2017-09-06 17:19
#1

Nu läste jag inte så noga, men hittade detta när jag googlade:
Hällristningar som hittats i norra Europa som är från bronsåldern visade hästar som var fastspända framför plogar, men det skulle dröja ända fram till 1700-talet innan hästen ersatte oxen i jordbruket i Europa. Under bronsåldern var en häst framför plogen enbart symboliskt och användes i en religiös ritual där den första fåran plöjdes av hästen för att sedan ersättas med oxarna. Varken seldon eller hästarna var tillräckligt utvecklades för att klara jorden i norra Europa. Inte förrän på 1000-talet fanns det stora kraftiga hästar som kunde klara av jorden, men dessa hästar användes främst inom krigföringen. På många ställen i Sverige, bland annat Småland, Skåne och Bohuslän användes oxarna så sent som fram till första världskrigets slut. Inte ens i Asien eller Mellanöstern, där hästarna först domesticerades, användes hästarna inom jordbruket, då hästarna värdesattes för högt bland folken.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsh%C3%A4st#Arbetsh.C3.A4sten_i_jordbruket
Under rubriken Arbetshästen i jordbruket


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tlover
2017-09-06 17:51
#2

På vissa ställen användes kvinnor istället för oxar till ganska sent, iallafall i norra Sverige där jordplättarna var små och man främst levde på det djuren gav, jakt och fiske.

Anledningen till att det var kvinnorna istället för männen som drog plogar m.m var för att körandet av själva plogen ansågs vara för tekniskt för att en kvinna skulle kunna sköta den.

Detta skulle ha skett till ganska sent, 1800 tal om jag minns rätt.

Tyvärr minns jag inte källa, det kan vara boken "Urfödan" men jag är inte säker.

l'm back

Upp till toppen
Annons: