Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 4335 ggr
sponny
9/6/16, 7:54 PM

Priser på böcker

Jag har en liten fråga. Är det någon som har en uppfattning om vad böcker kostade innan Gutenberg kom med sin boktryckningsteknik? När de skrevs och illustrerades för hand, vad skulle en sådan bok kostat idag om boktryckningen rent teoretiskt aldrig slagit igenom?

Annons:
greenseng
9/6/16, 9:25 PM
#1

  Har bara vägarna förbi och vet ingenting om medeltiten. Kanske tror jag en massa men det är trots allt inte detsamma som att veta.

Men… spontant så tänker jag i alla fall att om ovanstående situation skulle råda, så skulle nog ingen människa med en medelinkomst ha en chans att köpa en bok. Man skulle nog ha valet mellan att köpa en ny bil eller en bok. Även om bilar då knappast skulle finnas.  Böcker vore nog då en hobby för de allra rikaste ungefär som att samla på sig värdefulla konstverk.

Låter kanske lite överdrivet. Vilket det kanske är också. Men vi har nog inte riktigt fattat hur mycket boktryckarkonsten betytt och även betyder.

Om den inte funnits så hade förstås någon typ av utjämningsfunktion funnits. Alltså handskrivna böcker av lägsta kvalitet som knappt vore läsbara och som väldigt snabbt slitits ut. Och vars innehåll vore av tveksam karaktär.

Medans de verkliga böckerna skulle hållt extremt hög kvalitet, finaste läder på omslaget, extremt hög kvalitet på papper och bläck. Och skrivarbetet skulle vara en respekterad konstart. Likaså arbetet med illustrationer. Och sådant kostar och tar mycket tid. Och i detta fallet kostar tiden också. Så… det blir inte direkt billigt.

Dessutom skulle tiden naturligtvis nästan stå stilla. Samhället och individen skulle utvecklas extremt långsamt eftersom kunskap och kunskapens spridning skulle bara gälla en alltför liten grupp människor. Med resultatet att kunna sitta vid en dator eller hålla en smartphone i handen skulle man inte ens kunna drömma om.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Upp till toppen
Annons: