Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3533 ggr
KristinHöög
2015-11-01 21:22

Sy egen medeltida klänning

Hej!

Jag är helt ny inom detta med medeltida kläder, men har ändå bestämt mig för att sy en egen. Min tanke är inte att helt försöka efterlikna vad som faktiskt användes, utan jag vill istället inspireras och tolka lite på mitt sätt. Vad jag tänker är att göra en enkel klänning i ylle, med en särk i linne att ha under och letar just nu bra mönster. Har ni förslag och/eller erfarenheter av mönster ni skulle kunna rekommendera? Använder ni samma mönster för särk och klänning?

Är lite inne på detta mönster för överklänningen: http://www.handelsgillet.se/shop/medieval/pm18-14th-15th-kirtle-based-on-findigs-from-greenland-m-l-xl/

Då jag är så pass ny på detta, så är jag otroligt tacksam för både tankar och förslag!!

Annons:
fridelfina
2015-11-01 21:31
#1

Den var jättefin! Om du syr vill jag gärna se bild!

 
 

Hannhis
2015-11-02 17:21
#2

Jag har än så länge bara sytt en särk, och då använde jag detta mönstret, men jag hade lite problem med kilarna under armarna (de vart för stora) så jag fick göra om särken lite.  Handelsgillets mönster var jättefint, kör på det.

Mvh Shy och Hannah


KristinHöög
2015-11-03 13:11
#3

Tack, för era svar! Jag har i alla fall beställt hem mönstret och har lovat mig själv att ge det ett försök. Nu får jag helt enkelt hoppas på det bästa! Särken ska jag sy av ett mönster jag har kommit över på en sida på Facebook.

Upp till toppen
Annons: