Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3106 ggr
Hannhis
2015-03-16 17:12

Klänning, mellanklänning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej! 

Jag är väldigt ny på detta, så jag har några frågor angående en klänning jag syr. Mönstret hittade jag någonstans här på MIF, men jag har ingen aning om vart… Nu, över till frågorna.

  1. Jag har ingen aning om vilken tidsperiod eller ens om sådana här klänningar fanns, vad tror ni? Fanns de och i sådana fall, när? 

  2. Om den inte fanns, hur kan jag göra om den så att den blir något mer HK?

  3. Den är lite för urringad för mig, hur kan jag göra för att få den tajtare runt halsen? 

Här kommer bilder på klänningen, sorry om jag valt en bild flera gånger, det var så svårt att se vilken som var vilken 😉

Såg nu att de är sneda, kanske svårt att se, men ni förstår nu hur den ser ut. Tyget är mörkt, men jag tänkte försöka att bleka den i solen.

Mvh Shy och Hannah


Annons:
PogoPedagog
2015-03-17 14:36
#1

Jag tror att en sådan enkel modell av klänning använts under en mycket lång tid som underklänning. Ser jag rätt är det oblekt linne på bilden och då är det inte en mellanklänning utan en underklänning. Mellan och överklänningarna var gjorda i ylle.

Det enda jag kan tänka på för att få urringningen mindre är att antingen sätta i mer tyg i en ring runt halsen eller att göra en söm mitt fram och mitt bak. Då får du urringningen smalare men det blir inte så stor skillnad på hur djup urriningen är.

Detta forumet är tyvärr rätt dött. Tipsar om gruppen " Vi som syr medeltidskläder" på Facebook.

LinaN
2015-04-28 11:22
#2

1. modellen var vanlig från vikingatid ända upp i allmogetid på 1800-1900 på landsbygden. Givetvis med viss modifikation kring armspjäll och axlar men grunden är densamma.

2. frågan är redundant.

3. du fixar halshålet genom att i framtiden inte klippa ut ett så stort halshål utan väntar tills klänningen är klar att prova sen klipper du bort lite åt gången istället för mycket som det blivit denna gången. Du kan prova att sy in eller sy in en infodring mer eller mindre.

Eftersom det är ofärgat och oblekt linne är det definitivt ett underplagg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: