Annons:
Etikettmedeltidsveckan
Läst 8610 ggr
Emma-Andersson
2014-08-22 18:39

Medeltidsveckan 2015 Cheap version

Har ännu ett år suktat efter att åka till medeltidsveckan i Visby, men det har åter igen fallit på pengarna. 

Har varit på några av Fotevikens marknader och har fått mersmak. Har fått ihop åtminstone två uppsättningar av vikingakläder i tidstypiska material kanske inte helt HK men så gott jag har kunnat iaf.

Min undran är nu hur kommer man billigast undan med boende, mat, resor ja rubbet men ändå få ut så mycket som möjligt av det?
Är än så länge inte medlem i någon förening, men skulle gärna vilja. Det som sätter stopp där är det att jag är så förbenat blyg och vågar inte ta kontakt med någon förening. Helst av allt skulle jag vilja att någon bara knackade på dörren och sa -"Hej! Häng med oss!" Men det fattar jag att det heller inte kommer att hända så nu frågar jag med hjälp av "anonymiteten" av internet :P

Hur gör ni?
Vad skulle ni "gamla rävar" rekommendera en rookie som mig?
Vad har ni för budget allt som allt?
Kan man överhuvudtaget genomföra en medeltidsvecka på budget?

Hoppas inte att frågorna har varit allt för dumma. :)

Annons:
PogoPedagog
2014-08-22 21:01
#1

Bo på lägret är nog det billigaste, tror det kostar ca 1000 kr per person. Men då måste du ha enn medeltida tält. Annars finns det ibland lägenheter i ytterkanten av visby (cykelavstånd) att hyra för ca 6000 kr för fyra pers. 

Framförallt måst eman vara ute i god tid och leta boende om man vill hitta något bra.. Gärna i februari eller så. Boka båten tidigt med, om du ska ha med bil över kan det vara svårt att få biljett annars.

Har man lägenhet är dte billigaste i matväg att fixa matlådor, kikärtssallad och annat som går att äta kallt, och ta med ihop med en kylklamp.

Emma-Andersson
2014-08-22 22:11
#2

räknas ett A-tält som medeltida?

Hur gör man för att få bo i lägret?

var ligger det här lägret?

Pingrid
2014-08-23 04:45
#3

Vi hyrde 4-5 personers lägenhet 1.3 km söder om söderport för 5000. Hade gått att gå om det inte varit 35 grader… Dock måste jag varna för att bussarna i Visby slutar gå sjukt tidigt = runt kl. 21-22 på vardagar och 19-20 på helger. :-( Dessutom tar det några timmar att städa lägenheten efteråt. Har för mig att det kostade 850 kr att bo i lägret i Östergravar utanför Dalhemsporten? (osäker på namnet) Det behövs bara medlemskap i SKA Nordmark för att bo där. Klart ett A-tält är ok! Mycket vikingar i föreningarna runt om i Sverige och Europa också för den delen. ;) Googla styringheim Camp så hittar du fler svar på dina frågor. Lycka till!

Emma-Andersson
2014-08-23 14:44
#4

Ok, tack för svar.

Dök upp en annan fråga, om jag ta bilen över var gör jag av den?
Sak jag bygga ett eget A-tält till den också eller finns det parkeringar att tillgå?

Pingrid
2014-08-26 13:32
#5

Det finns parkeringar lite varstans i Visby. Det kostar men det finns. :)

Varga
2014-09-21 16:17
#6

Annars så är det ju ett riktigt budgetalternativ att bo i bilen… ;) Det vet jag flera som har gjort. Sen så får man se till så att man tänker på vad man äter, handlar i matbutikerna istället för på marknaden/restaurangerna och annat sådant som du säkert tänkt på själv. Och så beror det ju på om man dricker alkohol eller inte. Jag kommer undan rätt billigt med mina veckor i och med att jag tidigare inte druckit alls och nu mest bara tar några cider (som jag köper själv, åtminstone :p). Sen vet jag folk som gör av med 16, 17k på en vecka också, så man kan egentligen komma undan med allt från någon tusenlapp till egentligen hur mycket som helst. :p

Annons:
sotlynx
2014-11-06 18:32
#7

Eller, kom till Foteviken i sommar, hantverka tillsammans med mig och övriga galningar, byt eller sälj det du tillverkar mot andra grejor du vill ha, bo gratis på plastcampingen och ät rovor. Mycket billigare än så blir det inte. :)

eldrött_yrväder
2014-11-25 17:52
#8

Var bor du nånstans? ^^,

Emma-Andersson
2014-11-27 13:12
#9

#7 Fotevikens marknad har jag varit på de senaste åren och har bott på både plastcampningen och inne på området. Har blivit helt förälskad i det livet och känner att jag vill åka på fler evenemang och träffa nya bekantskaper. Min väns intresse har tyvärr börjat svalna och hen vill inte hänga med i samma utsträckning.
Hade varit väldigt roligt om det fanns någon förening i närheten  av Klippan i nordvästra Skåne. Tyvärr är jag samtidigt väldigt blyg och vågar inte ta steget helt ut att ta kontakt med någon förening.

#8 Jag bor i Klippan i NV Skåne.

eldrött_yrväder
2014-12-01 10:59
#10

Emma: Närmsta SCA-grupp är Örehus, vilka håller till i/utanför Helsingborg. Själv är jag stationerad i Lund där jag håller i pysselkvällar varje torsdag. Du är VÄLDIGT välkommen. Jag vet minst en annan av våra medlemmar som bor i Klippan också :)

sotlynx
2014-12-02 08:59
#11

Missa inte vad som händer i Foteviken den 13e! :) Kolla in facebooksidan!

Upp till toppen
Annons: