Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2575 ggr
~Miriel~
2014-07-03 20:27

Vinterkläder

Hej! Har målet att till vintern ha en komplett vikingaklädsel. Hittar dock ingen information om vad man bar och när jag söker på Google kommer bara skomärket viking upp. Tacksam för all hjälp så jag slipper frysa i vinter :)

Annons:
Theiresias
2014-07-06 14:22
#1

Det finns få kompletta textila fynd från vikingatiden, därför vet man inte så mycket om vad de hade på sig. Så det är inte så konstigt att du inte hittar någon information. Det mesta är mer eller mindre trovärdiga gissningar. Kolla mönstren på historiska världar. En kaftan/kappa och sjal kan kanske vara något? Och lager på lager förstås.

www.bakomfoten.blogg.se

~Miriel~
2014-07-06 17:27
#2

#1 Har tänkt att sy en kaftan och ev en mantel. Frågan är om man skall sy en klänning i ull som man bär över linne särken. Väldigt svårt att tänka på vinterkläder när det är 25 grader ute :)

Theiresias
2014-07-07 11:17
#3

Sy absolut en ylleklänning att ha över särken, det känns ju lite onödigt att sy en massa ytterplagg om du ändå bara har underkläder under dem. :)

Det verkar inte finnas belägg för att kvinnor bar mantel.

Jag har en mantel men tänker byta ut den mot en sjal.

www.bakomfoten.blogg.se

~Miriel~
2014-07-08 09:11
#4

Tack för kunskapen, trodde att även kvinnor bar mantlar. Då skall jag sy en ull överklänning. Skall man ändå ha en hängsle klänning över? Brukar överklänningen vara mer figursyd än särken?

JodineFritzl
2014-07-08 10:11
#5

Jag har en ylleklänning över de jag har på mig eller en kaftan, skjöldehamnshättan och eventuell sjal på vintern. Hängselklänningen passar inte på mig över den tjockare klänningen men man kan ju ha den under om man vill ha mer värme, då syns den ju dock inte så jag brukar skippa den. En eller två linne klänningar som första lager (underklänning + särk då)

Theiresias
2014-07-08 17:56
#6

Överklänningarna kan bestå av raka stycken, som särken. 

Jag har dock valt att formpassa ärmhålen en smula på mina klänningar, men det är ett modernt inslag från min sida.

Klart att du ska ha en hängsleklänning.

www.bakomfoten.blogg.se

Annons:
~Miriel~
2014-07-08 19:03
#7

Så har jag fattat allt rätt så hade man särk, ylleklänning, hängselklänning , kaftan, sjal och struthätta. I princip kan man använda samma mäster på ylleklänningen som särken.

Theiresias
2014-07-08 22:04
#8

Ingen struthätta, hätta med strut är väldigt 1300-tal, så undvik det. Slöldehamnshätta är en tidigare variant av struthättan, den kan kanske vara något.

www.bakomfoten.blogg.se

LinaN
2014-07-11 11:50
#9

#3 Att utesluta mantlar är väl att ta i, däremot så på flertalet guldgubbar så förekommer det mantlar/långa sjalar på kvinnofigurerna så det ena utesluter inte det andra kan väl jag tycka… Däremot så är det nog vanligare att kvinnans mantel är kortare än mannens.

Vinterstass för min del:

  1. Underbyxor av siden, knälånga

  2. Knähöga strumpor antingen nålbundna eller sydda, hålls fast med flätade strumpeband. Viking-gorbys (järnålders/folkvandringstids-sandaler) samt utanpå det tovade Valenki.

  3. Undersärk i Linne

  4. Klänning I ylle, långärmad

  5. Hängsleklänning i ylle

  6. Yllekaftan fodrad med ylle.

  7. nålbundna handledsvärmare/halvvantar

  8. Sidenscarf som halsduk, färgad med indigo

  9. Sköldehamnshätta i ull, fodrad med ull och ibland även mössa under.

Detta har hållt mig varm på ett antal vinterevenemang såsom blot och wargames. Därmot så har jag planer på att sy mig en pälsväst också att kunna hänga på mig antingen ovanpå kaftanen eller ha den istället för kaftanen beroende på kylan och vilken rörelsefrihet jag vill ha.

Lager på lager är räddningen! :) Och siden runt halsen är så mkt skönare än ylle! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

~Miriel~
2014-07-13 19:28
#10

#9 tack för den fina listan! Har du möjligt vis något mönster på underbyxorna? Är din ylleklänning figursydd? Funderar på att använda samma mönster som hängselklänningen f ( lägger till armar).

~Miriel~
2014-07-13 19:33
#11

Är säkert helt ute och cyklar nu. Men kan man fodra sköldemannshättan med svart ulltyg?

LinaN
2014-07-13 21:17
#12

#10 & 11

Min ylleklänning är inte figursydd, den är av raka stycken med kilar. 

Mönstret på underbyxorna är Sophias raka brokor som jag bara tatt till knälängd.

och givetvis kan du fodra din sköldehamnshätta med svart ull, min sambos kaftan är fodrad med ett löjligt tunnt o fint svart ylletyg :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: