Annons:
Etikettallmänt
Läst 2379 ggr
[[Månen@]]
2014-04-11 17:44

Vikinga odjuret?

Hej är det någon här som vet vad sjöodjuret som vikingarna hade på sina båtar kallas? vill ha bild på det

Annons:
Odd
2014-04-11 18:22
#2

Jörmungandr (Midgårdsormen) skulle jag gissa på att det ska föreställa, har inte hört talas om några andra sjöodjur inom nordisk mytologi (men jag kan bara de vanligaste historierna och vill gärna lära mig mer, så rätta mig om jag har fel)

Men har för mig att oftast hade de bara en "knorr" och inte några riktiga avbilder, förutom de etsade knutverken längs med bogen förstås, på sina skepp. Det kom först senare i målningar och statyer. Men som sagt jag är inte 100% säker så rätta mig gärna Glad

I de mer moderna versionerna (i filmer t.ex) ser man, förutom den konstnärliga friheten, mycket Keltiska influenser just när det gäller detaljarbeten och symbolik. Så många blandar ihop Jörmungandr, som är ormen som ringlar sig runt midgård och var ett väldigt populärt motiv att avbilda på t.ex runstenar, med Keltiska drakar och Keltiska bestar.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[[Månen@]]
2014-04-11 22:45
#3

Ja men jag förstår inte vad keltiska symboler och vad vikingatiden hör ihop? någon som vet?

Odd
2014-04-11 22:57
#4

#3 De hör inte ihop, men deras konststilar är väldigt lika varandra och blandas ofta ihop av misstag.

Eller de har samma ursprung men är två olika stilar.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[[Månen@]]
2014-04-11 23:03
#5

okej kan du visa exempel? bild på de båda för att se skillnaden?:)

Odd
2014-04-11 23:13
#6

Norse Art (nordisk/viking)

Celtic Art

Vill du har mer specifika saker kan du testa att googla på Celtic Knotwork och Book of Kells för Keltiska saker och Norse Knotwork, Runstenar och Urnes knotwork (eller bara Urnes) för nordiska saker.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[[Månen@]]
2014-04-11 23:41
#7

Tack :)

Upp till toppen
Annons: