Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5791 ggr
Emil.S
3/6/14, 1:58 PM

Hjälp med att sy fast päls på ärmöppning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sytt mig en yllekjortel och fick tag på råttpäls som jag skulle vilja sy fast runt ärmkanterna. Har dock aldrig sytt i päls så jag har inte den blekaste aning om hur man gör detta. Undrar därför om någon möjligtvis skulle kunna ge en nybörjare en bra och utförlig beskrivning på hur detta kan gå till, för hand eller på symaskin, är öppen för båda förslagen. (Gärna med bilder och/eller video om det finns möjlighet till detta) 

Vet ej om det var en dum ide men jag sydde liksom klart ärmarna så nederkanterna på dessa är alltså uppvikta och fastsydda på avigsidan. Finns det någon chans att ändå bara sy fast pälsen på utsidan av dessa eller kommer jag bli tvungen att sprätta upp nederkanterna och göra om dem med pälsen på något sätt? Kan tänka mig att göra om dem om det skulle göra att det blev bättre. Kan även tillägga att pälsbitarna är hyfsat små så jag kommer bli tvungen att sy ihop tre eller fyra bitar i kortändorna för att de ska räcka runt ärmöppningen som är ca 50 cm i omkrets.

Jag bifogar en bild på ärmöppningen om detta skulle hjälpa till att beskriva hur jag ska göra.

Annons:
Emil.S
3/6/14, 2:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lägger till en bild på en av pälsbitarna också om det skulle göra någon skillnad. :)

LinaN
3/6/14, 2:33 PM
#2

hahaha, tänker på väninnans tamråttor ;)

Sy ihopa råttorna i kortsidorna. Lägg ena långsidan räta mot räta med ärmen så långt ut på tyget som du vill att pälsen ska sitta. 

sy igenom råtta och tyg med efterstygn.

Vänd sedan råttorna mot ärmöppningen, vik dem runt fållen och sy fast dem med tät kastsöm på avigsidan.

Använd gärna syl eller en tjockare nål som du gör hål i skinnet, använd INTE en skärande nål för då förstör du tyget.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Emil.S
3/6/14, 2:57 PM
#3

Tack för svar! :)

Undrar dock vad efterstygn och kastsöm innebär? Skulle du kunna beskriva hur man gör sådana stygn? har endast sytt på maskin tidigare så är inte någon expert på handsömnad (gör det dock gärna för hand :) ).

Om jag förstår dig rätt så behöver jag alltså inte sprätta upp nederkanten på ärmarna?

:)

Emil.S
3/6/14, 3:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

hehe.. okunnighetens konung.. hur vet man förresten om en nål är "skärande"? har köpt mig ett gäng tjockare handnålar men har ingen aning om de är skärande eller ej?

JodineFritzl
3/6/14, 3:18 PM
#5

Här står det om efterstygn lite längre ned på sidan http://somnardetbegavsig.blogspot.se/2013/06/grunderna-i-handsomnad-del-2-forstygn.html

och här om kastsöm http://somnardetbegavsig.blogspot.se/2013/07/grunderna-i-handsomnad-del-3-kaststygn.html

Lycka till! Ska också sy fast lite pälsdetaljer på min vikingakaftan så småningom :)

Emil.S
3/6/14, 3:23 PM
#6

Tack så mycket! Ska kolla på det! :D

Annons:
LinaN
3/6/14, 3:25 PM
#7

Nålen längst till vänster, dvs den lilla nålen är skärande. om du ser på den så är den trekantig i spetsen. Passa fingrarna säger jag bara ^^ snittade upp pekfingret en gång på en sådan nål… Ingen höjdare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Emil.S
3/6/14, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kan förresten passa på att fråga. Har även sytt en mantel på vilken jag ska sy fast en fårfäll. På vilket sätt kan man göra det?

:) :P

Ungefär såhär:

Emil.S
3/6/14, 3:34 PM
#9

Tack för svaren! :)

Emil.S
4/14/14, 3:59 PM
#10

Finns det möjligtvis någon som kan svara på min fråga om manteln? har ingen aning hur jag ska göra… :/

LinaN
4/14/14, 5:22 PM
#11

Kaststygn genom mantel + skinn i framkant. Sen ner över ryggen så hade jag väl mer eller mindre tagit och sytt rakt igenom mantel + skinn och knutit på insidan lite som man gör när man sätter knappar i en kudde eller fotölj. Mest så det inte fladdrar runt en massa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Emil.S
4/15/14, 12:49 AM
#12

Aha! tack för svar igen! :) Så det funkar alltså att bara lägga den så som jag tänkte mig mot manteln och sy fast med kastsöm alltså? Läste på lite andra ställen om att folk hade rakat en sömsmån runt kanten på skinnet, behövs det eller går det att bara sticka ner nålen genom pälsen? Hur menar du med det att man ska knyta på insidan? Går det att förklara lite mer detaljerat? :)

LinaN
4/15/14, 2:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

typ såhär…

Grått symboliserar ull

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Emil.S
4/15/14, 5:01 PM
#14

perfekt! 😃 har kommit en bit på vägen nu! 🙂 ärmarna på kjorteln är helt klara och fällen är snart påsydd på manteln. eran hjälp har varit ovärderlig! tack så jättemycket! 😃

LinaN
4/15/14, 10:06 PM
#15

#14 du får lägga upp bilder sen på resultatet!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Emil.S
4/16/14, 2:42 PM
#16

självklart! :)

Lillyblossom
5/21/14, 8:00 PM
#17

Hej! Jag vill bara tillägga för andra som läser att man kan tänka på åt vilket håll pälsen ligger åt när man syr ihop två pälsbitar. Lägger man så att pälsen pekar från varandra blir det kalt i sömmen. Lägger man dem mot varandra får man en "mohawk" vid sömmen. Det bästa är att lägga så att pälsen ligger i samma riktning. En "liten" parentes. ;P

Upp till toppen
Annons: