Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2605 ggr
Jinaum
2014-02-17 15:46

Detta med kaftan

Jag har kollat runt lite på m.if. och det finns ju såväl som artiklar som trådar om kaftaner men de sätter inte propp på min fundering. Sytt 4 stycken nu men inga har helt och hållet nått dit jag vill. Speciellt i hur de ligger omlott.

Jag har följt Ahnnas mönster en gång. Den blev rätt bra och jag lärde mig mycket på det. Dock nu när jag blivit mindre i storleken drar jag den nästan omlott :P Men det känns knepigt och ligger liksom inte riktigt bra. En del vad jag hittat när det gäller kaftaner som ska gå omlott så är det så en del gör. Men på mig fungerar de inte redigt som har rejäla former. Den sitter och är helt klart bättre med bara en trefoil som knäpper igen den i halsen tycker jag.

Jag sydde även till en vän efter samma mönster modifierat då den skulle gå omlott. Då blev nederkanten tung (fotsid kaftan) att det nästan släpade i marken fast inte resten gjorde det. Vännen vart ju nöjd ändå men inte riktigt jag då jag vet att jag kan bättre och bli bättre!

 Sedan har jag sytt en omlott kaftan ala mans modell öppen utan armar och en stängd.
Den stängda kände jag dock att den blev lite knepig. Personen som ska ha den gillade den men jag kände att den inte till fullo hade nått fram till visionen.
 Då följde jag historiska världars mönster. Jag tyckte inte då kaftanen gick bra omlott. Kändes som om det inte räckte till med de extra cm nedtill. Kan vara att antingen var det inte nog med cm eller så skulle jag klippt annorlunda.

http://members.ozemail.com.au/~chrisandpeter/klappenrock/krock_pattern.jpg detta mönstret är ju annorlunda i det att den delen som skall vara omlott är "sne" istället för rak i nederkant som historiska världars. http://www.alternaliv.se/histvarld/draekter/monster/dvmkaftan.pdf
Har dock inte provat det utan hittade det idag i jakt på mönster. Det är väldigt svårt att hitta känner jag. Tänker även köpa Susanna Brommés mönster för mer referenser och lära mig mer. Men jag tänkte att jag kan fråga här då det finns gott om folk som har kunskap de med.

Är det någon som har mer erfarenhet att dela med sig av till mig om detta? Annars blir det inköp av lakansväv så får jag prova mig fram och därefter rapportera :)

Annons:
LinaN
2014-02-17 15:57
#1

susanna brommees mönster är bra, men det är inga mönsterdelar med så man får själv förstora mönstret, vilket i sig är ett halvt helvete men tacko lov för rutsystem…. väldigt fin passform på armarna i damkaftanen iaf!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
2014-02-18 10:04
#2

#1 Jag har har aldrig använt mig utav mönsterdelar. Blir bli lite för omständigt då det är en hel del som behöver förstoras och då blir det fel någon annanstans. Så jag brukar rita direkt på tyget efter måtten och skalenlig skiss. Funkat hittills förut för just kaftanerna.

Upp till toppen
Annons: