Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 14136 ggr
Nely
2014-01-02 19:13

Sy medeltidskläder hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag behöver hjälp med hitta mönster/ hur man syr en speciell medeltida dräkt jag ska ha på mig på medeltidsveckan. 

Jag skulle vilja sy kjolen på bilden i naturligt linne tyg men har ingen ide hur man gör 🤔 (eftersom jag aldrig syr typ) 

Jag vill även göra en figursydd blus som passar till kjolen och skulle vilja ha tips på mönster och tyg som passar bra och är Historiskt korrekt

En sorts Historiskt korrekt väst skulle jag även vilja ha till min dräkt men vet inte vad som passar för jag vill ändå att hela dräkten ska höra till ett specifik årtal. 

Hjälp?

Annons:
Tjeja
2014-01-02 19:25
#1

Vaa?? Var kjolar verkligen skurna sådär på medeltiden? 🤔 *okunnig*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Nely
2014-01-02 20:45
#2

Ja, såg många sådana kjolar på medeltidsveckan på Gotland iaf

PogoPedagog
2014-01-02 22:11
#3

Delad kjol och överdel förekom inte på medeltiden tyvärr, bara klänning. Blus fanns inte heller ( för kvinnor) inte heller väst. Kanske tänker du på de som går klädda i 1500-talskläder under medeltidsveckan.

Här finns bilder på dem så du kan se om det är något sådant du är ute efter. De har även mönster på sin sida.

http://www.proknekt.se/bilder-fran-majgrevefirande-pa-josefina-2013/dsc_0144/

Nely
2014-01-02 22:27
#4

oj, då menar jag bara kläder till medeltidsveckan inte just kläder från medeltiden utan även 1500 talet.

LinaN
2014-01-03 11:08
#5

Den där kjolen är ett påhitt, man klädde sig inte så ens på 1500-talet. Det är troligtvis en hög med lajvare som ränner runt i liknande kjolar.

Nackdelen med MTV är att det blandat så jädra mkt, det är inte en medeltidsfestival det är en total mix av allt. Det finns seriösa människor och inte bara sca-are utan även andra som har HK dräkter men sen finns det de som slänger ihopa lite vad för "skit" som helst bara det är snyggt och sen hävdar att det är medeltida….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

orphidea
2014-01-03 12:46
#6

Jag tycker kjolen ifråga ser ut att vara konstruerad som en assymmetrisk cirkelkjol, sådana ör enkla att konstruera även utan mönster men kräver att man räknar lite. Googla på cirkelkjol så borde du hitta en bra instruktion :) Blusar har kag dock inte en aning om, kolla på tex loppisar och second hand om du inte är ute efter något korrekt istället för att sy.

Annons:
Nely
2014-01-03 19:44
#7

så det är helt omöjligt att ha en kjol på medeltidveckan om man vill vara Historiskt korrekt?

Nely
2014-01-03 20:22
#8

okej, har lite nya frågor (men vill inte göra nytt inlägg)

Ni säger att man inte kan ha kjolar, okej. Jag vill vara från medeltiden och jag älskar stilen på kjolen och jag har kollat runt på typ hela forumet nu och såg en klänning som jag blev förälskad i: Länk: javascript:nicTemp();

Hur gör man denna klänning medeltida korrekt och hur får jag tag på mönster till den så den får det fallet klänningen har och den spetsiga topparna på klänningen och även är figursydd.

LinaN
2014-01-03 20:27
#9

#8 jag vet inte vem som sytt den, men för mig är den inte heller medeltida.

Den lämnar bara ärmar (oanständigt och vulgärt under medeltiden) och har en tydlig sagan om ringen-stil. Men jag kan ha fel.

Bestäm dig för att ANTINGEN köra på något som du tycker är snyggt men som inte är HK, utge det inte för att vara HK när du syr det, när du bär det, eller när någon frågar om dina kläder, säg som det är.  

Eller så kör du på något som är HK och kör "all in" med haklin osv…. eller ja, iaf en undersärk och en surcot av något slag. :)

När du tagit det beslutet go for it.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Nely
2014-01-03 21:15
#10

okej, tack så mycket

PogoPedagog
2014-01-04 10:25
#11

http://en.wikipedia.org/wiki/1400%E2%80%931500_in_European_fashion

 Här finns några bilder på 1400-tals kläder. Det är medeltida och är nog det som kommer närmast klänningen du visade. dvs snörnining i fram som kan visa en undre klänning.1400-tals kläderna kan ha kort ärm i någon vacker form över en annan klänning som täcker armen så man inte ser oanständig ut;) De är ofta lite mer spännande former på än t.ex 1300-tals kläderna som skulle vara tighta och slimmade ( men färgglada, gäller iofs hela medeltiden att man tog så mycket färg man hade råd med)

Tjeja
2014-01-04 12:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här är exempel på en "äkta" medeltidsklänning! Sydd för hand med rätt material och sömnad och stygnteknik för tiden! 😉

javascript:nicTemp(); (bläddra fram till bild 11 och 12! Därefter finns fler fina exempel på andra kläder ur olika medeltida perioder och samhällsklasser om man bläddrar vidare)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Nely
2014-01-04 19:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack så mycket för alla tips!

Tänkte vara tidig renässans med kjol och någon sorts vest. 

Då undrar jag hur man gör denna typ av ojämna kjol?

Annons:
VildaVittra
2014-01-04 19:20
#14

#13 Det där ser ut som två fyrkantiga tygstycken där man klippt ut ett runt hål i mitten för midjan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Trollhund
2014-01-04 20:44
#15

#13 Bara för att vara tydlig är kläderna på bilden inte heller renesans utan helt enkelt fantasy. Men det är inget fel på fantasy, och det fungerar på MTV. :)

PogoPedagog
2014-01-04 20:46
#16

Någon ojämn kjol fanns tyvärr inte varken under medeltid eller renässans.

Ove-D
2014-01-11 15:43
#17

Finns det någon sajt med mönster för att sy medeltidskläder?

orphidea
2014-01-11 23:03
#18

Historiska världar har principskisser, och på cottesimple.com finns en steg för steg guide till hur du kan lära dig drapera mönster själv.

Upp till toppen
Annons: