Annons:
Etikettallmänt
Läst 2722 ggr
LadySway
12/1/13, 3:52 PM

nybörjare..

hej!

jag och min man är nybörjare på detta med medeltiden. men vi vill gärna lära oss mer. vi letar efter en förening i Östergötland (bor i Linköping) där vi skulle vilja ta del av gemenskapen, samt få råd och tips gällande hur man tillverkar sina egna medeltidskläder, gör läderrustningar, smider, gör brynjor m.m.

jag vill gärna försöka mig på att sy en egen första medeltids-klänning. hur gör jag? vart börjar jag? sidor med tyger? mönster att följa? finns det grupper som träffas och syr tillsammans?

tips önskas även om sidor om medeltid, hur var det då? hur levde de? filmer?

tacksam för alla tips och ideer!

MVH/Carro

Annons:
Elma79
12/1/13, 4:46 PM
#1

Jag har länkat till som svenska SCA-föreningarna, du hittar dom under just "länkar". Sen har vi en gammal artikel där det står en del andra vikinga/medeltidsföreningar runt om i landet. Jag vet inte vilka som fortfarande är aktiva, har inte hunnit med att ordna med det, men det är bara att kolla upp.

http://medeltiden.ifokus.se/articles/500c0d51d4ebea3937004295-vikinga-och-medeltidsgrupper-sverige?articles-1

På Facebook finns där en grupp som heter "Vi som syr medeltidskläder", och där hittar man folk från hela landet. Där finns även en lista på var i landet medlemmarna bor.

Och naturligtvis, här inne finns massor med inlägg och artiklar om det mesta inom vikingatid och medeltid, och hittar du inte något svar så är det bara att ställa en fråga. :)

orphidea
12/1/13, 8:00 PM
#2

Bondeuppbådet är en lokal förening runt omkring Linköping, tyvärr är de inte så aktiva. Gruppen "vi som syr medeltidskläder" på Facebook är en bra Kunskapskanalen om du vill ha hjälp med kläder. Är själv administratör där. Vill du klämma och känna på medeltidsplagg kan jag stå till foga med mina grejer. Hjälper gärna till! Bor i Linköping :) Även bloggen somnardetbegavsig.blogspot.se tycker jag du ska kika ordentligt på för att få en uppfattning om kläder och även lite liv :)

Upp till toppen
Annons: