Annons:
Etiketthantverk
Läst 2497 ggr
[fabienne]
2013-10-30 12:24

Bäverskinn

Hej! Jag tänkte att min fråga nog passar bäst in här av alla fokus-sidor så jag testar:

Jag har fått frågan att bereda två stycken bäverskinn. De ska bli sittdynor och är frysta utan salt.

Är det en bra idé att fettbereda dem? Eller passar någon annat metod bättre? Jag har tidigare gjort lamm, get, älgöra och nu testar jag kanin. Mest fett, men även i kombination med ekavkok. Jag har ingen aning om hur bäver beter sig. Är det något man ska tänka på med just bäver? Är den extremt fet, typ som säl?

Tacksam för all feedback. :)

Annons:
dragonstar
2013-11-15 13:02
#1

Hmm vet faktiskt inte, men kolla inne på häxa iFokus. Finns de Häxor och Shamaner som tillreder skinn själva. Många shamaner som gör hantverk då i mer storkaligt te KLUVE( sök på google) kan nog hjälpa dig.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[fabienne]
2013-11-15 13:25
#2

Jag fick lov att skicka tillbaka skinnet ogarvat då jag inte ens kunde skrapa det. Det var fruktansvärt hur hårt fettet satt… Så jag blev besegrad av en bäver. :)

Jag läste att man kunde låta köttsidan ligga i urin i ett dygn för att det lättare skulle gå att skrapa men där gick min gräns för vad som är lämpligt att göra i en liten stuga där man bor. 😃

dragonstar
2013-11-15 13:45
#3

Okej =) Ja det finns många olika knep. Men urin är allmänt bra till mycket, även om det inte altid är så kul att hanskas med. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: