Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2052 ggr
Qalaspuff
10/28/13, 3:09 PM

Hjälp med sömnad.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ger jag upp och frågar er som kanske har lite mer koll. Jag har tänkt sy en inte speciellt HK top att ha på varma medeltidsevenemang o.s.v. Mitt problem är att jag inte har den blekaste aning om hur jag ska rita ut och klippa mönstret, försökt ett par gånger med ett gammalt lakan men kommer ingenvart. Den ska vara åtsittande och det är här jag har problem. Hur ska jag klippa och sy tyget för att det ska passa ordentligt? Tanken är att jag ska ha en bh under, om det nu gör någon skillnad i hur man gör vet jag väl inte, men. Bilden visar iaf det jag skissat upp. Den ska alltså sluta strax under bysten så att magen är synlig, fick idén förra året då jag åter igen knappt stod ut med värmen på Gotland. Tyget jag använder är linne.

Annons:
orphidea
10/28/13, 3:28 PM
#1

På cottesimple.com finns två bra steg-för-steg-instruktioner på hur man passar in ett tätsittande plagg(i deras fall en klänning). Utgå kanske ifrån ett linne eller en t-shirt som sitter tight när du klipper ut delarna i bomullen, och passa sedan succesivt in delarna i sidorna genom att sträcka tyget. :)

Finns även en facebook-grupp som heter Vi som syr medeltidskläder där din fråga når ut till många som kan svara bättre än jag!

Qalaspuff
10/28/13, 4:26 PM
#2

Tack för tipset! Ska kolla upp det och göra ett inlägg på FB också :)

Upp till toppen
Annons: