Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 2726 ggr
ScaniaUlf
2013-10-13 12:15

skägg och brynja

Hej. Jag har funderat på att skaffa en nitad brynja som jsg ska fästa runt kanten på min vikinga hjälm både fram och bak. Problemet är att min far påpekade att mitt skägg kanske fastnar i brynjan framtill så jag skulle uppskatta lite input från någon med erfarenhet av detta. Tack på förhand :)

Annons:
LinaN
2013-10-14 09:25
#1

Sy en skäggslöja och fäst på insidan av brynjebiten….

Här är det iaf kantat med läder/skinn. om man istället lägger en yta på insidan som skyddar. Dock skulle jag välja ett tyg och inte skinn då det kan påverka andningen….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ScaniaUlf
2013-10-14 13:19
#2

Ah bra idé, tack så mycket för tipset :) Då tar jag nog och fäster lin tyg stycken runt insidan på brynjan så det skyddar både skägget och håret.

LinaN
2013-10-14 14:00
#3

Ja, att inte använda coif eller tunn struthätta utan strut under en ringbrynjehuva är ju bara att be om trubbel ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

ScaniaUlf
2013-10-14 14:23
#4

Haha jo… om jag fick skägget utslitet av min hjälm så skulle min pappa nog aldrig släppa det :P Blir väl att unna sig en hjälm i julklapp till sig själv ;)

CupcakeGod
2013-11-02 06:43
#5

Kan du inte bara raka dig? Livet blir så mycket lättare utan ansiktshår.

ScaniaUlf
2013-11-02 10:31
#6

Ja nu finns det två problem med att raka sitt skägg som jag ser det. 1. Jag håller på med viking reenactment och vilken sorts ömklig viking saknar skägg? ;) 2. Vilken sorts man rakar av sitt skägg bara för att det är aningen opraktiskt ibland? Nä du skägget blir kvar… jag håller mig till det tidigare rådet.

Annons:
LinaN
2013-11-02 11:14
#7

#5 Vikingar utan skägg kallas kvinnor ^^ och jag vill nästan säga som så att de flesta vikingakvinnor jag känner har minst ett par skäggstrån på hakan de med!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

moondancer
2013-11-06 15:14
#8

Skägg som fastnar har inte varit något problem för mig än så länge. Men blir det ett problem kan man göra om man har Hår som fastnar: bara att fläta det

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

CupcakeGod
2013-11-06 17:01
#9

HIhihihi nu vill jag träffa en riktig viking :D

Upp till toppen
Annons: