Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2686 ggr
Sehvrin
7/1/13, 7:35 PM

Sytråd av lin

Hur vet man att tråd av lin är sytråd och inte till exempel tråd till knyppling?

Jag hittade nämligen en stor rulle med tunn, entrådig lintråd på loppis här om dagen och eftersom jag var på jakt efter linsytråd och den inte var så dyr köpte jag den. Men jag vet som sagt inte om det är sytråd. 

Jag tror den är av märket Bockens och rullen är märkt med 35 LIN

Går det använda som sytråd, eller bör man satsa på nåt annat? Just nu är det bara tänkt till att kanta "snörhål" med och jag vet att jag måste vaxa tråden innan jag syr med den.

(Bonusfråga: Går det att använda ett vanligt bivaxljus att vaxa tråden med?)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
LinaN
7/1/13, 8:08 PM
#1

om den är tunn som sytråd så funkar den som sytråd.

däremot så vaxar jag alltid tråden för annars så slits fibrerna och tråden går av.

Sen har jag gått över från att sy mina yllekläder med lintråd till att enbart sy med ullgarn i lämplig tjocklek istället. men det funkar lika bra med lintråd så sett.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

orphidea
7/4/13, 1:53 PM
#2

Håller med föregående talare, och ett vanligt vaxljus går bra att använda att vaxa tråden med :)

Sehvrin
7/4/13, 6:21 PM
#3

Vad bra att den verkar funka då 🙂 Nu har jag lintråd till många år framöver (eftersom jag inte handsyr hela plagg utan bara tänker sy detaljer med den).

Planen var att ta vaxljus, men eftersom hela Nässjö verkar vaxlös har jag fått beställa syvax, men det är bra att veta att vaxljus funkar.

Tack för svaren!

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Bjornen
7/5/13, 8:39 AM
#4

Vaxljus kan innehålla stearin som gör att ljusen inte ska rinna så mycket. "Riktiga" vaxljus ska bara innehålla bivax.

Upp till toppen
Annons: