Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1651 ggr
Ganos
2013-05-20 22:24

Knälång överklänning?

Hej alla,

jag ska börja sy en överklänning (1300-tal) som främst ska användas vid dans. Jag har sytt hellånga överklänningar förut och dansat i - och det blir för varmt för mig (blir knasvarm pga sjukdom). Den här gången tänkte jag därför sy en kortare överklänning, som blir knälång och som förhoppningsvis blir svalare. Tyvärr har jag inte hittat någon bild som visar sådana, utan bara överklänningar som fästes i bälten för att visa upp underklänningen. Däremot har jag läst att längden kunde variera. Är det ok och hk med knälång när man har en snygg underklänning under?

Tacksam för svar :)

Annons:
orphidea
2013-05-21 11:53
#1

Jag skulle tolka variationerna i längd mellan fotsid och ankellång, har för mig att det finns skriftliga källor som reglerar minimilängd på klänningar. Jag har aldrig sett något kortare än ankelläng på klänningarna heller.
Varför inte haka upp klänningen istället? Blir tidsenligt och fläktar lite :) Du kan säkert fuska med någon hak-anordning för att få den att stanna på plats :)

eldrött_yrväder
2013-05-21 12:45
#2

Jag ger det här korta svaret, i brist på tid att klistra in massa bilder: http://pinterest.com/minnanilsson/short-dresses-sca-medieval/

Du kan ju i så fall fuska och skippa underklänningen. Mellanklänningen går till anklarna och sen kan du ha en kort överklänning.

Ganos
2013-05-22 13:15
#3

Tusen tack för länkar och tips, det var precis det jag behövde :) Jag ska också försöka ordna så att jag kan haka upp de lite längre överklänningarna. 👋

Upp till toppen
Annons: