Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1901 ggr
Villimey
4/19/13, 7:27 AM

Herjolfsnes i fiskben/gåsögon??

Jag är halvt nybörjare på medeltiden, har lite koll på vad som är hk. Jag har tidigare sytt en moy bog och en klänning med helvetesfönster, och nu skulle jag vilja göra en klänning inspirerad av herjolfsnes 39.

Jag är också sugen på att göra en klänning i mönstrat ylle, typ fiskben eller gåsögon och funderar på att kombinera detta, alltså en herjolfsnes i fiskben/gåsögon. Men trots att jag har googlat som en galning kan jag inte hitta någon fakta om hur hk detta skulle vara.

Har även funderingar på att göra det som en mi-parti, men jag har svårt att hitta enfärgat ylle i samma kvalitet som det mönstrade.

Är det någon här som har koll på hur hk fiskben/gåsögon (ev mi-parti) är på en tidig 1400-talsklänning och hur viktigt det är att ylletygerna är lika kraftiga om man syr en klänning av två olika tyger?

Annons:
orphidea
4/19/13, 11:53 AM
#1

Apråpå att ha två olika tyger i olika kvaliteer i samma klänning skulle jag nog lyfta ett varningens finger för, det drar sig gärna och blir ojämnt och det är ju inget man vill ha i en mi-partiklänning. 
Jag har själv en 1300-tals klänning i bruten fiskbenskypert, men vad jag förstått kan inte det anses vara särskilt hk för perioden. Gåsöga skulle jag absolut låta bli, har inte själv sett eller hört om något tyg vävt i gåsöga under 13-1400tal.

 Här är en blogg med massor av info du kanske har nytta av http://somnardetbegavsig.blogspot.se/ :)

Villimey
4/19/13, 3:06 PM
#2

Tack för tipsen!

Vilken period skulle kunna fungera om man vill ha en klänning i fiskbenskypert?

LinaN
4/19/13, 3:50 PM
#3

vikingatid

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: