Annons:
Etikettallmänt
Läst 1654 ggr
limbotham
4/2/13, 9:48 PM

Spåkvinnor på medeltiden

Hejsan,

jag är ganska så ny med detta intresse Medeltiden, men har en fråga om hur spåkvinnor var klädda på den tiden, har för mig att tarot kom till europa under den tiden,

tacksam för svar🙂

Annons:
orphidea
4/3/13, 10:34 AM
#1

Jag tror att enklaste(och bästa) sättet för dig att få svaret på den frågan är att fortsätta forska själv, kanske ta reda på om det finns några avbildningar osv och söka efter dem. Medeltiden är en lång period, så en avgränsning i tiden skulle också vara ett tips. Jag har svårt att tro att deras klädessätt skiljde sig mycket gentemot hur "vanligt folk" klädde sig :)

moondancer
4/3/13, 11:46 AM
#2

Beror också på varifrån spåkvinnan är.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

limbotham
4/3/13, 10:19 PM
#3

Tack för svaren🙂

Jinaum
4/4/13, 12:36 AM
#4

i italien och frankrike i slutet 1400-talet början av 1500-talet var det främst adelsmän som hade kort.

Redan 1392 fanns men de var ämnade för Karl VI den franske kungen.

När korten spred sig kunde en mer välbärgad familj köpa en kortlek. Förslaget då Marseilles kort, 22 st. Men finns belägg för 78 lekar.

Tarotleken gick antagligen i arv i familjen som familjeskatt, när de inte nyttjades låg de antagligen i silke.

Fram tills 1950 verkar det främst ha varit romer som siade med tarot på marknader.

Det är den infon jag kan ge lite runt omkring detta via källorna"Stora boken om tarot" av Cassandra Eason och "The tarot spelcaster" av Terry Donaldsson som också tycker att man inte nyttjade korten bara för att sia utan magi också.. som visserligen hela den boken handlar om.

Kan inte ge källa på vart och inte svära på det. Men har för mig att jag läst någonstans att längre fram när familjer kunde ha tarot fick den även tjäna som kortspel. Man plockade bort en arcana och spelade med den andra. Men inget jag kan svära på.

Det är ju lite att betänka just vad för slags klädsel du kanske ska titta åt beroende på årtal. Just kläder i medeltid är inte min grej men då är ju något att gå på :)

limbotham
4/4/13, 10:05 AM
#5

Tack Jinaum🙂

Jinaum
4/4/13, 4:26 PM
#6

Hoppas det är till någon hjälp :)

Annons:
LinaN
4/5/13, 7:47 PM
#7

Stora arcanan och lilla arcanan, nu minns jag inte längre vilken som är vilken, men du har ju två lekar i en, en med 52 kort och en med de andra som har the hanged man, the moon etc. Den andra arcanan är den som innehåller stavar, bägare, svärd och en fjärde, dessa kan användas som helt vanliga spelkort för att spela tex patians eller liknande.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

VildaVittra
4/13/13, 1:35 AM
#8

Det var nog vanligare här i norden att man spådde med runor och inte med tarot eller liknande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LinaN
4/13/13, 11:32 AM
#9

#8 här i norden vart det deifintivt runor som gällde långt in i medeltiden och säkerligen senare också.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Jinaum
4/14/13, 1:03 PM
#10

#8 tror det också faktiskt.
Det finns anteckningar som antyder att hälristnings gropskålarna nyttjades ända in på 1800-talet.
Det finns… vad heter de nu… forskare som forskar om folk traditioner och hur folk lever osv som har i alla fall antecknat att den gamle visa tanta från byn smorde in dessa skålar med fett eller smör. Lade en nål eller fjäder eller ben och mumlade.
Men så som i sin tid var vad hon mumlade inte ett dyft intressant. Så man har inte hittat vad eller varför. Bara att man gjorde det och då någon slags spådom eller besvärjelse.
Så jag tror också att stickor och spårunor var långt mer vanligt med tanke på att just hälristningsskålarna är en ännu äldre tradition skulle jag gissa på.

Upp till toppen
Annons: