Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1949 ggr
Jinaum
3/25/13, 6:38 PM

Fundering över dräkter

Jag sitter och funderar, planerar över detta årets klädesprojekt. Då det faktiskt ser ut som jag kan ha råd att skaffa mig en riktig garderob äntligen.

Men jag kom att fundera på detta med förlagor till kläder.

Just när det gäller kvinnokläder för vikingatid finns det ju inte super mycket och jag blev sugen på en euran puka eller annat finskt fynd då mina spännbucklor är baserade på ett finskt fynd. Men det jag funderar på är, är de ok?
Nästan alla tjejer jag ser har birka modellen. Funderar mest på om man blir lynchad om man kombinerar sin garderob med flera olika förlags dräkter eller om man ska hålla sig svensk så långt som möjligt.

Vad tycker ni?

Annons:
moondancer
3/25/13, 11:00 PM
#1

Jag skulle se det som betydligt mer intressant om fler tänkte som du och ville testa andra modeller. Med tanke på att man hade bra kontakt med omvärlden och gärna tog till sig diverse influenser från folk man besökte (eller plundrade) så fanns det säkert folk med kläder inspirerade av andra kulturer. Det finns väldigt lite bevarat när det gäller kläder, så det är ju svårt att komma med ett exakt 'så här var det'-svar.

Men ja, med tanke på att det finns gravar med en Buddah som gravgåva så hade folk garanterat kläder från utlandet.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

LinaN
3/29/13, 10:24 PM
#2

Euran puku, min mamma har en påbörjad klänning av de finska dräkterna (som har väldigt mycket likheter med dagens moderna estniska och däromliggande folkdräkter) Tror det var en perniön puku mamma började sy eftersom det var den som vart närmast den del av finland som våra rötter härstammar ifrån.

Om du vill ha en finsk dräkt så fine, kör på det! Ser inga problem med det. Jag har sett ett fåtalet mer rusiska ensembler på marknader men då är det folk som härstammar därifrån eller åkt till sverige, likaväl som de som kommer fårn polen och däromkring har sina vikingafynd som de utgår ifrån.

För min del så struntar jag i om du har finskt påbrå eller inte. Men personligen skulle jag ha svårt att bära en finsk dräkt om jag inte hade haft mina rötter i finland eftersom dräkten är så pass etniskt tydlig.

Men sen å andra sidan har jag planer på att sy mig en ny hängsleklänning av helt annan modell än den jag har i dagsläget så ja, jag kommer nog blanda en del, men inte göra en galen mish-mash som man kan se på ställen som pennsic tex….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: