Annons:
Etikettmat-dryck
Läst 2410 ggr
Smaakakor
3/13/13, 2:47 AM

Mjöd, Ja det är gott de.

Kikade igenom trådarna här och har kollat 14 gånger på herr runristare och även satt eget tidigare, dock oftast med rätt dåliga resultat pga halvbra grejer att göra det i (läs vattelås byggda av colaburkar med sugrör i och hinkar med fast tejpade lock) och olika typer av jäster och gäster ihop med tillverkning. Men om man skulle göra ett mer sobert försök nu i min yttiga och pyttiga lägenhet tänkte jag vad ska jag kanske tänka en gång extra på? 

Sen kom gärna med era bästigaste recept på mjöd med en pedagogisk tillvägagångsprocess, helst så en 5åring förstår. Gärna både högsta möjliga alkoholstyrka på likväl som något som håller en mer lättdrucken och tunnare karaktär ( Mölska even?)

Skulle vilja göra en lagom stor sats också

Annons:
LinaN
3/13/13, 10:39 AM
#1

ÖoB har en 20 liters dunk i plat, köp en bubbelpipa/lås där också. 

Köp honung gärna direkt från biodlare, och leta rätt på en naturlig källa i din närhet. Klorerat kranvatten är inte alltid så gott. Vi tappar vatten hemma hos svärmor som har egen borrad brunn och har gott vatten i den.

När du löser honungen i vattnet akta så det inte blir för varmt, en temp om 35-40 grader räcker mer än väl. högre än så eller att det kokar dödar massa nyttigheter i honungen som man vill bevara.

Tillsätt jäst, vi har hitendags endast använt vinjäst men det har funkat ok. Däremot så avråder jag ifrån att använda klarningsmedel och jässtopp för det ger en underlig bismak. Bättre att tappa om när mjödet stått ett tag och det sjunkit till bottnen samt slutat puttra av sig självt. Ställ varmt, men inte hett, inget drag, inget direkt solsken. Jag ställer i badrummet bredvid elementet som är satt på lägsta möjliga värme, sen drar jag en rejäl yllefilt om kärlet och sen får det stå där o pluppa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bybo
3/21/13, 2:25 AM
#2

Hehehe…stjäler tråden lite (oki?) ja, asså, jag skulle vara tacksam att få ett recept på Mjöd…men, snabbt och enkelt :)))

JönsR
4/8/13, 12:56 PM
#3

Enkelt recept:

Vatten, Honung, jäst.

Snabbt?

Nej. Det går inte att stressa mjöd.

Det finns gott om DIY och mjödrecept på nätet. Läs, testa och lär. Det finns inga genvägar.

Det var inte bättre förr. Men det var bättre då än nu! Lipar

Bybo
4/8/13, 5:39 PM
#4

#3 Tack tack :)) Okeej, får ha lite tålamod då

Smaakakor
4/20/13, 6:40 PM
#5

min plan var mer att någon som kommit på någon helfestlig ide om hur man skulle göra, typ som i 1/4 vild honung 3/4 ljunghonung i ration 1,5 honung till 3,5 vatten och sen jäs den med lagerblad och stensöta eller nått

LinaN
4/20/13, 11:00 PM
#6

#5 har en kompis som precis provsmakade sitt mjöd smaksatt med 2 sorters chillifrukter och kanel…. och hans flickvän har ett 3-årigt chokladmjöd som hon haft lagrat nu ett tag.

Man kan göra rätt mycket med lite fantasi, ibland bär det och ibland brister det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Smaakakor
4/21/13, 1:49 AM
#7

Bär är gott i mjöd. Dock tänkte jag testa med bara blomsterhonung och smaksätta med havtorn och tallkåda

VildaVittra
4/27/13, 5:45 AM
#8

Havtorn är ju också ett bär. 😉

Har du funderat på nettle beer? Ska tydligen bli drickbart. Sen skulle jag tycka det var spännande med mjöd smaksatt med ex pepparrot, som kontrast till den söta milda honungen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: