Annons:
Etiketthantverk
Läst 4563 ggr
LinaN
2013-03-11 13:36

WIP nr ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni för pågående projekt?

Mitt pågående som just nu ligger lite i dvala är sömmandet av ett par handledsvärmare igen. Egenspunnet garn, dock inte växtfärgat.

Förutom detta så har jag ett par påbörjade sockar i nålbundet också och planen är att det ska vara klart tills på Ale i år ^^

Tillsammans med två nya undersärkar och ett antal underbyxor/trosor vart planen så det ser mer HK ut än vanliga bomullstrosor ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Miliimli
2013-03-12 18:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dryckeshornet ska fixas kanterna på, och sedan får vi se om jag vågar dricka ur det.. :p Två knivar ligger halvfärdiga i garaget, precis som en lyrbörs… Borde fixa en ny mantel och ett par byxor, en mellanklänning och jag vet inte hur många meter brickband… :p Det är en del alltså!

orphidea
2013-03-13 11:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Två klänningar, varav en helrutig. Som behöver ärmhål, ärmar, lite knappar, fällda sömmar och en förlängd fåll på vissa ställen.
Annars måste jag banka lite bälte(så fort jag fått tag på alla komponenter), fixa till bättre bärremmar till min korgryggsäck, rätta till ärmarna på förra årets klänningsprojekt och femton miljoner grejer till. 🤐:)

aliwa
2013-03-25 10:50
#3

Sy en överklänning (t'nker moy bog) och en underklänning som är lite längre, min nuvarande är för kort. Snickra säng. Praktbälte. Det är väl de mest akuta! Sedan lite mindre akuta: göra huva till mantel, fålla om manteln, hitta några filtar. Lista ut vad för något som ska täcka tältgolvet.

zayla
2013-04-18 12:50
#4

Ingen förberedelser i år pga flytt. Så jag får dras med tidigare palter o föremål. Förhoppningsvis något nytt inför nästa år istället. Suck. Har nu ett arbetsrum så jag hoppas på lite nya hantverksideer under året.

Qalaspuff
2013-04-18 21:52
#5

En del mantlar som behöver färdigställas, kanske något mer till klädseln i allmänhet. Band till mantlarna måste vi också fixa ihop, något att göra regniga dagar som denna!  Funderar på att sy en ny klänning då den gamla troligtvis kommer ges bort till kompisen som ska med till Gotland i år.

Blodfot
2013-04-19 10:03
#6

Håller på att fixa än rustning i läder, måste göra varmare kläder och massa annat!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Annons:
PogoPedagog
2013-04-19 10:15
#7

Håller på med en amningsvänlig mi-parti med knappar i fram. Men jag vill göra små tygknappar, någon som har erfarenhet av detta och är det krångligt? Har mycket begränsat tid. Har ttyvärr begränsat budget så att köpa knappar är oxå svårt:P

Sedan ska jag göra kläder till en 8 mån bebis till juli. Någon som vet vad som öär praktiskt? Gissar att han kryper då så en lång kolt är väl i vägen. Kort kolt+ linnebyxor kanske?

[Hamster 4 ever]
2013-04-20 10:46
#8

7# kort kolt och byxor tycker jag låter mycket smart, men jag vet inte hur hk det är om det är en tjej (jag är mycket dålig när det gäller vad som är hk)

yousirname
2013-04-27 16:51
#9

Jag har snart sytt klart mitt första plagg någonsin (!) En särk i oblekt linne har jag tråcklat ihop och nu ska jag bestämma mig för färg och kvalisort för en kjortel.

Avalon001
2013-05-06 08:20
#10

Jag har snart sytt klart min andra medeltidaklänning :) vit och fin, behöver dock lite tips på vad man kan gör mer med den än enbart vitt och snörning på sidorna och framtill. Kanske svarta kilar kanske? :)

Miliimli
2013-06-16 20:59
#11

Mhmh ja. Har en underklänning och en tunika som absolut skulle behöva vara klara om två veckor, samt en del brickband. Men efter ett litet missöde med en yxa under senaste blankvapenträning är lillfingret mest i vägen nu. 

http://3.bp.blogspot.com/-YMzxO51Nfys/Ub3_tNfqD2I/AAAAAAAACfU/9BxrKnH1b8w/s320/P6151049a.JPG

Hade av skenan ett tag idag. Lila och vackert. http://2.bp.blogspot.com/-C5VPr-RCE1M/Ub3_zjSS6xI/AAAAAAAACfc/dqh8g9V6MIs/s320/P6161060a.JPG

Blodfot
2013-06-16 21:01
#12

Jag måste även sy en ny tunika.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

LinaN
2013-06-16 21:52
#13

#11 varför är inte ditt lillfinger surrat med ringfingret? För stöd och avlastning? har någon sjukvårdspersonal tittat på det där?!

Jag håller på att leka lite med broderier, just nu förösker jag behärska några av Bayeux-tapetens tekniker för tanken är att påbörja en egen liten tapet. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[Hamster 4 ever]
2013-06-17 07:32
#14

Väntar på tygprover, har skickat  efter lite olika ylletyg och råsiden. Hade hoppats på att få dem innan jag åker till England men, jag åker om 20 min och de har inte kommit ännu. Men då finns det en glad överraskning när man kommer hem 😉

Ska hitta ett bra ylle till en kappa till mig🥶

Theiresias
2013-06-17 12:21
#15

Jag har massor att sy.

Håller just nu på med ett par brokar samt hosor till mina man, han ska även få en ny överkjortel och en ny underkjortel.

Jag syr dessutom en mantel till min mor, den är dock nästan färdig.

Till mig själv ska jag sy en hängselkjol, samt snygga till och förändra mina kläder sedan förra året. 

Om jag hinner ska jag sy en skjöldehamnshätta samt hjälpa mor att sy en klänning till sig.

Allt måste bli klart tills medeltidsveckan.

Puh …

www.bakomfoten.blogg.se

Miliimli
2013-06-17 13:49
#16

#13 Jodå, röntgat och kollat. Spruket ute i fingerspetsen, så skenan är till för att skydda det söndriga benet. Får ta av den om 2-3 veckor, sen antar ja det blir att surra för att få fingret att börja följa med igen. Hade av skenan fram och åter igår för att byta tjepen som håller den på plats, och just nu är det i alla fall så svagt att det knappt går att böja.

orphidea
2013-06-26 14:56
#17

Mycket detaljer kvar på årets skörd, sista tillpassningen på ett par moy bog-ärmar(jäklar! vilken rörelsevidd de ger!) och därefter femton miljarder knapphål och knappar som ska sys dit. Ärmfix på en underklänning samt preliminiärt ärmfix på ännu en… Banka till ett bälte och laga det pågående projektet rutig cotte, samt få dit sista ärmen på den.

LinaN
2013-06-26 15:57
#18

#17 du har en grej med ärmar verkar det som ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

orphidea
2013-06-26 17:14
#19

#18 ja, haha! tycker det är så sjuuukt tråkigt att göra så blir alltid att det får ligga till sist, på gott och ont :D

Miliimli
2013-07-23 17:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Brickband på gång

Annons:
JodineFritzl
2013-11-27 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Bumpar denna tråden lite med min röda klänning, hälften av sömmarna är fällda och nu jobbar jag på resten.

Trollhund
2013-11-27 17:57
#22

#21 fantastiskt fint att du fäller sömmar, tycker det är så få som bryr sig om att göra det. Ett litet tips bara, syr man i linne så är det nästan ännu bättre att vika in kanten under, så spar man ännu mer på linnet så det inte repas upp :)

Jag har precis börjat med våra bröllopskläder som blir i medeltidstema. Ska till katten på lördag och köppa en MASSA tyg för att sy kläder till hela min familj. Dessa kommer jag dock sy på maskin enligt ett enkelt basmönster. Till mig har jag börjat på en rosa gardecors (gardecorps?) som jag tänkt ha som överplagg. Ska ha en vit cotehardie som själva bröllopsklänning men tränar rätt mycket just nu och vill inte sy klart ett formsytt plagg så här långt innan själva bröllopet. :)

Upp till toppen
Annons: