Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 3387 ggr
LinaN
2013-02-28 19:51

rengöringstips för dryckeshorn

hitta detta tipset. Står på engelska men de flesta behärskar ju språket :)

‎"How do I clean my drinking horn?"

Many of us have faced this problem. A new horn will have a taint, an old horn can get mucky. Ale and mead can taste unpleasant, and I have even had the misfortune to see a nest of earwigs floating in the murky depths of a horn full of beer. Unless you like bugs, it is important to keep your horn clean.

Denture cleansing tablets work really well. Fill the horn with cooled boiled water and follow the instructions on the pack you have bought, leaving it overnight. Then fill the horn with beer leaving it to soak for a few hours - the cheaper the better, as you are going to tip it away (Unless you are the type that will not see a drop go to waste, in which case, drink it and good luck to you!). Repeat the beer soak three or four times.

After this treatment, the horn should be broken in. Keep it clean by swilling it with water after use, and dabbing it dry. If it gets musty over time, repeat the above treatment.

If the above fails, pack the horn with bicarbonate of soda and leave for a week before cleaning out with the aforementioned treatment.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Annons:
eldrött_yrväder
2013-03-01 08:34

Mitt problem är att hur jag än har hornet så är det fullt med ylledamm när jag häller i drycken. Funkar väl med icke-skummande drycker för då kan man bara plocka upp det men de lägger sig mellan skummet och drycken annars. Oerhört irriterande…

LinaN
2013-03-01 08:56

#1 skölja ur med vatten INNAN du häller i nån dryck alls? ;)

Smaakakor
2013-03-01 14:07

aldrig låta hornet vara tömt?

LinaN
2013-03-01 14:50

#1 Eller blåsa kraftigt ner i hornet? Sen blunda o hålla andan när allt fluff o ludd virvlar upp!

#3 mkt bra förslag!

VildaVittra
2013-03-02 13:41

Min mormor rengjorde alltid flaskor och andra trångt utformade kärl med sand i vatten. Hon hällde i det och skakade. Förvånansvärt effektivt faktiskt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

eldrött_yrväder
2013-03-05 18:03

#2/4 blåsa ur har jag försökt, men det blir ändå inte rent :( Glömmer ju oftast att skölja ur först, men det blir sällan riktigt rent ändå :/
#3 är ju ett förslag, men jag tror inte det hade mått så bra av att vara fullt med vatten jämt :P
#5 Det är helt fantastiskt sätt faktiskt! Rengjorde trangia-kök i älven för ett par somrar sen och det var det enda viset att få bort allt sot som annars hade satt sig på alla kläder och allt :P

Annons:
Smaakakor
2013-03-06 20:36

Sväre i körka! Vatten kan man ju inte dricka det tvättar man säj ju i!

Upp till toppen
Annons: