Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2829 ggr
fny
2/10/13, 4:58 PM

Hur HK är plaggen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har fått lite plagg och undrar om jag kan använda dem till mina vikingakläder eller om det är helt fel! I värsta fall kanske det går att använda till annat så tips mottages tacksamt! :)

Det första plagget är tänkt att användas som en sidoknäppt kaftan utan armar. Alltså mer som en längre väst istället för mantel. Är det helt fel att ha den utan ärmar? Jag har förstått (efter att ha sökt och läst i x antal timmar här ;) ) att luvan inte är HK men pälskanten är rätt. Jag tror nog jag ändå behåller luvan tillsvidare.

Den är handvävd och handsydd i 100% ylle. Tyvärr är luvans foder ett tyg av ylle-bomulls blandning. Pälsen är äkta. Den är knälång och ganska stor.

Nästa plagg är en väst i fårpäls/skin. Tyvärr är den rätt ful på "skin sidan" och det är två fula hål (antagligen för fickor.) Om man bortser från fickhålen, förekom det pälsvästar lik denna under vikingatiden (1100-tal)?

Sen har jag ytterligare lite småsaker. En hellång rock i äkta päls (känns inte alls HK) och ett gäng olika pälsmössor. Har tyvärr inga bilder men det kommer :)

Annons:
fny
2/10/13, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild på baksidan av kaftanen/västen.

fny
2/10/13, 5:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild på pälsvästen med fårpälsen utåt.

fny
2/10/13, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Samma väst fast vänd! Vet inte vilket håll som är mest HK att använda ett sånt här plagg (om det överhuvudtaget är HK!)

Har för mig att jag läst på forumet om att man hade pälsen inåt för att hålla värmen bättre, men kan ha helt fel.

Upp till toppen
Annons: