Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 2956 ggr
ZeldasPhillip
2013-01-29 12:57

Rustning för kvinnor

Hej!

Ska försöka få till en amazon-rustning som jag tänkt göra själv, så nu behöver jag lite hjälp..

Har någon lite tips på hur kvinno-rustningar kunde se ut? Var ju inte vanligt att kvinnor stred, mer än just amazonerna. Men hur såg deras rustningar ut då?

Hade tänkt att göröka tillverka en eget i tjockt läder. Inte allt för avancerad men ändå skapligt snygg, och framför allt trovärdig. I konsten osv gör man gärna väldigt nakna bilder av kvinnliga krigare, vilket inte är vidare aktuellt.. Men behöver alla tips och idéer jag kan få! Så om någon sitter på någon kunskap om hur en enkel men ändå snygg kvinno-rustning i läder skulle kunna se ut, så skulle det betyda massor om man kunde berätta lite för mig :)

Måste även tillägga att den är tänkt att användas från hästryggen, så viss anpassning därefter har ett visst värde!

Annons:
Tomteslakt
2013-01-30 21:03
#1

Såvitt jag vet hade inte kvinnor (de ytterst få som stred som man vet om) inga särskilda rustningar. T ex bar Jeanne DÁrc en vanlig mansrustning.
Amazonerna var ju en mytologisk form av krigare nämnda redan av Platon och Sokrates (rätta mig gärna om jag har fel där). Och alltså ingen krigarkultur som har funnits på allvar.

De kvinnor under medeltiden som stred var oftast en adelskvinna gift med en riddare, som försvarade borgen medan han var borta i strid på annan plats. Hon stred då med vad som fanns till buds, troligtvis använde hon något ur mannens/borgens försvarsarsenal.

Men om du ska använda den inom tornerspel så bör du sätta säkerheten först. Och alltså helst ha någon typ av rejäl vaddering under så du inte ådrar dig onödiga benbrott i bröstkorgen och ryggen.
Jag har själv alldeles för ingående erfarenheter av vad en snabb olycka kan göra med en bröstkorg om man inte har korrekt vaddering och adekvat skydd för just tornerspel.

Men sen ska man väl alltid ha skydd när man rider, oavsett vad man rider.

PogoPedagog
2013-01-31 11:12
#2

http://martwhim.tumblr.com/post/40061546009/why-do-you-hate-the-shape-of-breasts-in-plate-armor-so

Här har du en väldigt rolig och bitsk text om hur man inte ska göra rustning till kvinnor och varför.

ZeldasPhillip
2013-02-01 12:27
#3

Okej jo, att just amazonerna mest fanns inom mytologin hade jag visst hum om. Men nu är det ju så att jag ska försöka föreställa en sådan ändå, eftersom jag ska delta i en uppvisning.

Allra helst skulle jag så klart vilja ha en "riktig rustning", fast något mer inspirerad av att komma från skogen, och jag kommer rida barbacka på en fäll. Så man skulle kunna utgå från det.

Eftersom jag inte kommer vara med i några man mot man grena, utan främst skjuta pilbåge, så behövs inte någon superutrustning. Men däremot var det helt okej att det såg ut att vara något i stil med "man tager vad man haver", och i detta fall ska jag ju föreställa en relativt fattig tjej från byarna i skogen. Alltså är det skinn, hudar, pälsar och läder jag har att utgå från..

Men sen är det ju de här med att tillverka själv…skulle behövas lite mallar att titta på.

Haha var lite kul faktiskt den där artikeln.

Anthka
2013-02-02 08:14
#4

Eftersom Amazonerna enbart har funnits som en myt finns det som sagt inte några historiska fynd att gå på. Kvinnor under medeltiden stred inte på slagfältet (undantaget Jeanne D'arc som hade full plåtrustning och knappast speglar bidlen av en amazon)

Alltså kan du utforma din karraktär precis så som du själv vill. När det kommer till mallar och mönster rekomenderar jag att du kontaktar ett lajvforum. Där borde du kunna få mer hjälp med läderrustningsdelar.

Lycka till Glad

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: