Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 4417 ggr
Gronstedt
2013-01-23 09:28

Hästutrustning

Är det någon som vet var man kan hitta information om hur hästar var "klädda" under "vikingatid" och/eller tidig medeltid? Alltså inte bara bilder av flashiga schabrak, utan hur remmar fogades samman, hur sadlar byggdes upp och passades in (bladsadlar? bomsadlar? bomlösa?), hur klövjeselar såg ut, vilka bett man hade eller inte hade … Var huvudlagen till exempel ens av läder, eller hade man repgrimmor? Använde man täcken/filtar för ridhästar?

Tittade på Sveriges historia igår och såg hästar med tränsbett av stål och engelsk nosgrimma med fäste för snokrem. Det kändes en smula anakronistiskt …

Annons:
LinaN
2013-01-24 10:54
#1

#0 en smula?

har sett folk med pessoabett, eskadronbenskydd och nyaste tränset från hööks på sina tornerhästar på UPPVISNING! Sen själva grundmodellen på träns är också hyfsat oförändrad från vikingatid till nu.

materialet i bettet är ju sin sak, men tränsbett har ju funnits i evinnerliga tider, finns ju fynd efter bett som motsvarar 3 delade eller rentav waterford-typen av bett från vikingatid.

Jag har en bok som handlar om hästars utrustning från medeltid, den är på engelska. Kan leta fram den, ta några bilder o så, för kan tänka mig att sälja den om intresse finns.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Tomteslakt
2013-01-24 12:25
#2

För det första, heraldiska schabrak eller dylikt kommer inte förrän 1200talet till "vanliga" riddare. Kungligheter/kejserligheter och kristna riddarordnar har det sparsamt före 1200talet.

Hur sadlarna var uppbyggda ska jag låta vara osagt och lämna till bättre vetande experter. Dock verkar man ha använt olika sadlar för jakt, strid eller transportridning.

Gronstedt
2013-01-24 14:59
#3

#1: Det skulle kunna vara intressant, jag vill gärna veta mer om denna bok!

Jag tänkte inte så mycket på vad fint folk hade för extrakrafs på sina hästar, mer på vad "vem som helst" kunde tänkas ha till bruks. Men om man alls hade råd med häst, kanske man hade råd med metallbett och läderremmar också?

Miliimli
2013-01-26 15:15
#4

Jag skulle också vara intresserad av att lära mig lite om samma saker, främst då vikingatid. Både om utrustning och hur man red. Användes hästarna bara till jakt och transport o. dylilkt eller hade man också t.ex. kapplöpnings"lekar" och annat?

LinaN
2013-01-26 16:48
#5

#4 vikingarna kapplöpte nog både emd häst och utan, hingsthetsning förekom, och det fanns säkert annat man gjorde också uppsuttet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Bjornen
2013-01-27 08:12
#6

Mycket om hästarnas "klädningar" finns att hämta från olika skytiska gravar. Skyterna var ju det folkslag som införde ridkonsten. Många välbevarade textilier finns bevarade från gravar i Sibirien från tiden omkring 500 f. Kr. Skyterna var ju ett asiatiskt folkslag som vandrar västerut till särskilt södra Ukraina och Balkan. Vissa företeelser sprids till England före Vikingatiden av Skandinavier som hämtat hem dem via de ryska floderna.

Annons:
Gronstedt
2013-02-13 10:57
#7

LinaN, har du hittat boken? Jag är som sagt eventuellt intresserad.

#6: Jo, men nu känner jag väldigt få skyter. Du vet inte någon bok eller liknande, som samlar denna kunskap, gärna med bilder?

Förresten, vad heter skyter på engelska?

LinaN
2013-02-13 11:00
#8

Scythian tror jag de heter.

Jag har inte vart uppe på vinden o rotat, är totalkaos däruppe ^^ ska försöka se om vi inte kan ta ett ryck nu i helgen o städa där.. SÅ då ska jag leta efter boken :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gronstedt
2013-02-13 11:02
#9

#8: Så var det, ja! Ska googla på det.

Ingen brådska med boken, vet hur det är med gamla vindar

Bjornen
2013-02-14 07:01
#10

Tyvärr är väldigt lite publicerat om skyterna på svenska eller engelska, utan det mesta är skrivit på ryska (Скилур) eller ukrainska. Något på polska, bulgariska och tyska.

Gronstedt
2013-02-14 10:57
#11

#10: Ajdå, det är inte språk som jag kan läsa

Bjornen
2013-02-14 19:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Sadeltäcke 400-talet f. Kr.

LinaN
2013-02-14 19:42
#13

#12 sadeltäcke från vart?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Bjornen
2013-02-14 19:47
#14

Skyterna förståss och från Pazyryk i Altai.

Upp till toppen
Annons: