Annons:
Etiketthantverk
Läst 4161 ggr
eldrött_yrväder
12/25/12, 6:31 PM

Spänne till vikingakappa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är min nya, fantastiska vikingakappa - det första jag sytt som blir EXAKT så som jag såg det framför mig. Inga förändringar behövdes göras på vägen *stolt*

I alla fall: Det sista som krävs är ett spänne och jag velar lite mellan ett och tre spännen; ett vet jag är korrekt, men tre stycken hade fått den till att se bättre ut. Då tänker jag mig i stil med dessa spännena: http://spännen.se/ (helst det näst nedersta tror jag). Är det korrekt? Varför/varför inte? Hur kan jag förändra min idé för att det ska blir rätt? Är det en annan typ av spänne som krävs eller är det helt enkelt tokfel med flera spännen?

Annons:
LinaN
12/27/12, 10:34 PM
#1

Lusekofte-spännen hade jag undvikit helt.

Men vad du syr på dina plagg är din sak ^^

dessa kostar ju lite mer också iof men då är det efter fynd iaf.

eller denna varianten och då fäster du den genom att antinegn sticka genom tyget i kaftanen eller så syr du dit små hällor som du trär nålen igenom.

alternativt en klassiskt ringspänne med öppen del. Eller helt slutet ringspänne.

annars så är trefliksspännet också helt rätt i modet ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

sarfor36
12/30/12, 9:16 AM
#2

Väldigt tjusig. Vad använder du för päls?

eldrött_yrväder
1/3/13, 4:04 AM
#3

#1 Jag vill ju ha det HK, därför frågar jag ;)
Jag har en idé och sen dubbelkollar jag. Trefliksspännet är snyggt på de flesta men jag vill verkligen undvika det. Det första du länkade var fint! Dock svarade du inte på min fråga, jag vet inte om du missade den helt i "förfäran över spännet jag länkat" ;) Kan jag ha 3 spännen eller är det 1 och endast 1 som gäller?

#2 Tack! Det är mårdhundspäls från en slaktad kappa :) Gillar att vara HK, men ska jag ha päls använder jag helst "återvunnen" päls eller päls som jag har hyfsad koll på var den kommer ifrån.

LinaN
1/3/13, 10:26 AM
#4

Antalet spännen beror väl på vem eller vad du vill gestalta också. På kvinnokaftaner har det i princip bara hittats ett spänne (nån annan som är djupare förkovrad i detta kan ju säga ifrån om det itne är så) medan manskaftaner tenderar till att ha fler spännen.

Sen så tvivlar jag inte för en sekund att kvinnorna använde sina mäns kaftaner om det behövdes. Precis som man idag lånar sin sambos/respektives tjocktröja när det är lite småkyligt. ^^

Jag blev mer fokuserad på att hitta lämpliga spännen ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eldrött_yrväder
1/3/13, 4:30 PM
#5

Okej. Får prova att sätta ihop den med en stor säkerhetsnål och kolla hur det blir. Känns dumt att beställa spänna för närmre 300kr och sen inse att det ser skit ut med bara ett spänne :P

LinaN
1/3/13, 5:33 PM
#6

#5 låter som en bra plan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: