Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 1325 ggr
YlvaVala
2012-12-02 13:45

Tygåtgång

Hej! Jag ska till och sy en klänning i vadmal (tunnare än den vanliga, mera som vanligt kläde) och jag undrar lite hur mycket man ska räkna med att det krymper i tvätten. Det vore ju lite fånigt om jag köpte för lite…

Annons:
orphidea
2012-12-02 20:30
#1

Jag skulle nog inte tvätta tyget alls, brukar inte anse det nödvändigt på ylleklänningar som man ändå inte tvättar utan istället vädrar eller "tvättar" med lite snö utomhus. Annars brukar det väl vara ca 10-20 % som försvinner :)

PogoPedagog
2012-12-03 10:45
#2

Om jag tänker maskintvätta plagget senare tvättar jag oxå tyget i maskin först. Men viktigt är att köra på låg temp 30 grader, helst ylleprogrammet! Då har mina olika ylletyger jag använt faktiskt i princip inte krympt alls, linne o bomull krymper mycket mer. Men oftast behöver man ju som #1 säger aldrig maskintvätta ylle. Om jag vet att dte inte ska maskintvättas sköljer jag bara upp tyget lite i en balja för de brukar ofta fälla ganska mycket färg då och den vill jag helst ha bort så mycket som möjligt av innan så den inte hamnar på linnesärkar och likande.

Jag måste nästan alltid tvätta mina kläder på något vis förr eller senare tyvärr. Jag är så himla bra på att spilla fet mat på mig:P

YlvaVala
2012-12-03 12:49
#3

Ok, tack så mycket Glad då vet jag!

Upp till toppen
Annons: