Annons:
Etikettpaviljonger-inredning
Läst 6007 ggr
Theiresias
11/16/12, 2:05 PM

Tält

Om man ska göra ett tält själv och kunna ha med sig det på medeltidsdagar men även på vikingadagar, vilken typ av tält ska man satsa på?

Vilken typ av tält är smidigast att frakta med sig?

www.bakomfoten.blogg.se

Annons:
LinaN
11/16/12, 6:15 PM
#1

Sexiskt ryttartält är rätt lätt o asa med sig. beroende på storlek, kompisen har ett som motsvarar tvåmanna och det kan han ta på ryggen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
12/4/12, 10:48 AM
#2

Saxiskt tält (eller geteld som det egentligen heter) eller vikingatida A-tält är ju det som fungerar på både medeltida och vikingatida marknader. Dock ska man väl vara medveten om att A-tälten troligen inte är särskilt korrekta för marknader, om man ska vara "pretto". Modellen är ett skeppstält som troligen har använts så att man förankrade det i båten och sedan kunde lyfta det iland utan att fälla ihop det om man t.ex. skulle landstiga någonstans. Det finns inga belägg för att vikingarna använde A-tält när de reste på land och det har väl sin förklaring i och med att den modellen kräver en stor mängd plankor och väger mycket. (Jämför med getelderna som bara kräver två stolpar och en överliggare.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Theiresias
12/4/12, 12:38 PM
#3

Ahnna,

Kan du tippsa om någon bra beskrivning för hur man gör ett geteld-tält?Deb typen av tält verkar ju snäppet smidigare att bära med sig, även om konstruktionen ser lite knepigare ut.

www.bakomfoten.blogg.se

LinaN
12/4/12, 1:58 PM
#4

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Theiresias
12/5/12, 2:45 PM
#5

LinaN

Google är redan tillfrågad (du kan anta att folk känner till google vid det här laget) och det utan tillfredsställande resultat. Ibland kan personliga tips vara bättre än en sökmotor.

Jag har hittat ett par beskrivningar men inga särskilt pedagogiska eller noggranna.

www.bakomfoten.blogg.se

LinaN
12/5/12, 8:04 PM
#6

#5 det är det som finns att tillgå. och det är rätt många som förväntar sig svar på en trätallrik utan att man gjort någon research själv (TRO mig det förekommer väääldigt mycket sådant, folk frågar utan att ha sökt själva). Och om man inte säger att man sökt vad som står att finna på google, så hur ska jag eller nån annan veta att du redan tittat där?

De beskrivningar som finns kräver visst eget engagemang, tidigare erfarenhet av sömnad och någorlunda bra mattesinne för att få det att stämma.

Jag har två av tre där, men bestämde mig i slutändan att beställa från walhalla. Kompisen som också gärna syr mycket själv gav sig i planen att sy själv och beställde sitt 2 manna som jag redan berättat om från Walhalla.

Kompisen sydde sitt A-tält sjläv, men han är ingengör och ritade upp allt i nått fancy datorprogram som han sedan använde måtten från och sydde tältduken på en helg..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
MegN
12/13/12, 8:19 AM
#7

En geteld är lite mer komplicerad att sy eftersom "gavlarna" utgörs av en serie tårtbitsformade kilar som tillsammans blir en halv kon. Det är dock, som sagt, mindre virke att släpa runt på. En nackdel med getelden, som jag tycker, är att den måste stagas med en massa tältlinor, som man sen snubblar på. A-tältets trästomme stagar sig själv. På grund av tältlinorna måste man sätta getelden på någon sorts mjuk mark som tillåter tältpinnar, medan A-tältet kan slås upp på en berghäll, ett båtdäck, asfalt osv. Även inomhus…! (Jag hade ett A-tält på en inomhusmässa en gång!)

Ett A-tält är enklare att sy, fast det blir något mer att "snickra" (runda av ändarna på de längsgående brädorna och borra stora hål i gavelbrädorna). Tältduken består av en stor rektangulär del som är långsidorna (sömmarna går oftast uppifrån och ned, dvs varje tygvåd går från mark - över nock - och ner till mark igen. Tältgavlarna består av dubbla trianglar som man kan snöra ihop i mitten. Jag har även sett tält där ena gaveln är ihopsydd från början (blir lite bökigare att sätta upp, men har säkert någon annan fördel).
En praktisk detalj (som jag ska använda på nästa A-tält jag syr) är att göra en kanal i tyget nedtill som den längsgående markbrädan träs igenom. På så sätt stagas tältet väldigt bra, och tyget ligger fast. Men då gäller det att man har perfekt passform på tältduk + tältstomme.

Det är helt klart bökigt att sy tält. För det första behöver man ha gott om golvutrymme att lägga ut tältdelarna, både när man ska klippa till och passa ihop. Sen behöver man en rejäl symaskin som klarar av det kraftiga tyget. Man brukar sy fällsömmar för att få vattentätt, alltså blir det flera tyglager symaskinen ska klara av att ta sig igenom (visst, visst, de "rättrogna" handsyr säkert istället…). Det är också lite jobbigt bara att hantera tygmängden, fösa flera kg tyg genom symaskinen osv. Då är det bra med ett rejält långt bord.
Jag har visserligen aldrig sytt varken A-tält eller geteld (varit lat och köpt båda sorterna av andra istället!) men jag har sytt ett stort krogtält modell "hus" (dvs lodräta väggar och sadeltak) som har en golvyta på 6x9 m plus ett liknande kökstält på 3x6 m.

LinaN
12/13/12, 12:52 PM
#8

#7 vilka rep snubblar du på egentligen? Hurmånga använder du?

Vi har 2 rep som stagar tältet när vi satt upp det och har frontluckan uppfälld. That's it. Resten sitter med väl spänd duk ner i backen med 25-30cm långa tältpinnar som vi slår ner snett.

Och vårt tält har stått pall även foteviken-vädret med luckan öppen ett antal år nu när vi vart där. Och alla som bott på området, både innanför murarna och utanför vet ju att marken är värdelös, antingen är den totalt tvätrporös eller så är den så full med sten att man knappt får ner rälsspik i backen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
12/14/12, 1:59 PM
#9

#8 Nej, men du har ju helt rätt. Det var jag som fick hjärnsläpp. Som du säger naglar man bara ner tältduken i backen, förutom två linor till varje toppstolpe. Jag måste ha tänkt på mitt krogtält - det taket har jag förankrat i backen med linor…

LinaN
12/14/12, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 hjärnsläpp är helt ok, har också sådana sen vet jag inte vart jag lagt hjärnan när jag behöver den ^^

såhär gör vi, enda snöret vi fäster upp tältet med, nattetid så stänger vi luckan. Spänner man bara duken tillräckligt hårt så kommer den inte flytta sig. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Blodfot
12/24/12, 4:37 PM
#11

ni som köper tält, finns dte någon hemsida som man kan titta på? hur mycket kostar dte att köpa tält?

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

LinaN
12/25/12, 11:18 AM
#12

#11 använd google, de flesta större butiker som säljer historiska pinaler har även tält numera. Från svenska företag så kostar tälten 5000kr+ och utomlands kan man få tag på tält bra mkt billigare än så.

ibland finns det begagnat på blocket, historiska världars forum om det nu kommer komma upp igen osv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: