Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 6290 ggr
~Miriel~
2012-10-13 11:51

Kaftan

Hej!

Mina syfingrar har börjat att klia kopiöst mycket efter att få sy en kaftan. Dock är jag helt novis om att sy efter mönster på internet… Så är det någon som kan förklara lite mer utförligt om hur man gör, har hittat ett inlägg här men min förvirrade hjärna förstod det inte ritigt, ? D.v.s lite mer med mått och vilket ordning man syr ihop det m.m…

Tack iförhand!!!

Annons:
LinaN
2012-10-13 15:13
#1

Kan du sy en vanlig klänning eller en kjortel? Har du gjort ett mönster då och sytt efter?

Då är det bara att ta fram det mönstret, rita ut delarna på tyget, göra kaftanen så lång som du vill ha den, kring knälängd brukar vara rätt vanlig, och sen väljer du om du vill ha en rundskuren eller diagonal halsringning. Klipp ut o sy ihop. Inte svårare än så ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

~Miriel~
2012-10-13 21:07
#2

Jag har sytt några grejer, dock efter beskrivning och den klänningen som skulle funka till det du säger är som ett tält för mig… Det var ett mönster från Sophias ateljé så erfarenhetenn säger att vilketn storlek jag än väljer blir det ett tält och sedan vet jag inte riktigt hur historisk korrekt den är.

Ahnna
2012-10-13 21:53
#3

Det här är mitt mönster, som är Historiskt korrekt. (Det var så man sydde plagg i allmänhet på den tiden, men vi vet ju inte de facto hur kaftanerna var skurna i Skandinavien.)

http://medeltiden.ifokus.se/articles/4d714361b9cb4622210593b2-hur-man-syr-en-kaftan?articles-1

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

~Miriel~
2012-10-14 12:45
#4

Jag hoppas inte att jag ställer till med för mycket besvär.  Men hur stor skall då underarmskilarnavara? Hur stora skall egentligen alla bita vara?

Ahnna
2012-10-14 13:41
#5

Det beror på hur stor du är! Glad Eller liten.

Mina underarmskilar är oftast 12x12 eller 15x15 cm.

Ärmen gör du ju så lång som den behöver vara för att gå ner till handleden och så bred som du vill ha den. Mina behöver vara runt 45-50 cm breda mot axelsömmen för att jag ska få bra utrymme att röra mig.

Bakstycket och det delade framstycket gör du så breda som du behöver för din figur och så långa som du vill att kaftanen ska vara när den är klar. Jag brukar köra på 55-60 cm breda delar (framstyckena blir alltså cirka 30 cm breda vardera).

Jag brukar vilja ha minst 2 och gärna upp till 3 meter lång fåll, vilket innebär att jag behöver lägga till vidd med kilarna. Om mina fram- och bakstycken tillsammans blir 120 cm i fållen så måste jag alltså lägga till 80-180 cm med kilarna, delat på 3 kilar. Gör jag varje kil 50 cm bred för enkelhetens skull så blir det 120 cm + 150 cm lång fåll, vilket är alldeles lagom.

Kilarna bör gå ungefär till midjan i sidorna och lika högt i bak. (Tänk på att midjan och höften inte är samma sak!)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

~Miriel~
2012-10-27 09:15
#6

Det är lika bra att lägga korten på bordet. Jag lider av ätstörning seden några år tillbaka vilket innebär att jag inte riktigt har så bra kroppsuppfattning ( allt jag gör blir stort som ett tält).

Kan jag därför be om en sista tjänst? Jag lägger upp mina mått och så kan ni kanse hjälpa mig lite med måtten på tyget???

Med en tunn pjamas på sig hade jag måtten:

Byst: 79 cm

Midja: 64 cm

Höfter: 87 cm

Överarm: 23 cm

Ärmlängd: 68 cm

Läng: ca 173 cm

Måtten är ungefärliga eftersom varken jag eller mamma vet exakt hur man mäter rätt.

Tack så hemskt mycket i förhand!!!

Annons:
LinaN
2012-10-27 10:02
#7

#6 ett mått axel-axel är bra också. dvs ta måttet från ryggsidan. från spetsen av axeln, längsmed axellinjen över atlaskotan i nacken (den som sticker ut mellan där nacken och ryggen går ihopa) sen till andra axelns spets.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

~Miriel~
2012-10-27 11:05
#8

Om jag har gjort rätt är axel-axel måttet ca 48 cm.

LinaN
2012-10-27 16:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Så som jag räknat nu är att din axelbredd är det viktigaste måttet. Och så la jag till 2cm sömsmån. dvs 48cm + 2cm = 50cm. Man kan nog lägga till nån cm till per sida utan större bekymmer.

Sen är du smalare nertill o med dina mått väldigt smal om man jämför med mig som får lägga till kilar för att det SKA passa ;) Så då kan det vara en idé att försöka göra så att plagget är lite mer figursytt så det inte sitter som en trasa på dig.

Måttet på din överarm är jag lite osäker på är det längden eller omkretsen?

Sen en ärmhålekil gör att du får mer rörlighet och hjälper till så det inte blir trångt kring armhålan.

Fråga gärna mer om du inte begriper min snurriga ritning. Men jag hoppas den är till någon hjälp.

och sen framförallt, ta nått skräptyg och testa att sy på först, du syr alltså en så kallad toille. Släng ihopa det på maskin och justera sen mönstret så det sitter bra. (obs, jag syr allt för hand så det är därför jag uttrycker mig som jag gjorde. Ska jag sy en toille gör jag det på maskin. var o en gör som man själv vill med graden av nördighet och historisk korrekthet :P)

Så slipper man göra misstag med det fina tyget.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

~Miriel~
2012-10-29 19:59
#10

Tack! Detta är mer än vad jag hade hoppats på!!!Skrattande Tusen tack!!!

Bara en sista fråga: är sömsmånen inräknad i ritningen/mönstret?

LinaN
2012-10-29 21:33
#11

På axlarna har jag lagt till 2cm, sen har jag nog gjort detsamma på ärmarna.

Men som sagt, ssy hellre i ett skräptyg först så du har råd att göra misstag o justeringar :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Trollhund
2012-11-01 17:45
#12

Jag har fått lära mig att kaftanen består av raka stycken (alltså inte insydd i midjan) som med flit har sytts liksom lite för liten så att den bara går ihop om man liksom drar ihop den med ett spänne och på så vis för tillformen.

Man tror desutom att spännet som håller ihop kaftanen satt fast i öglor och inte i själva tyget, så att det liksom alltid är en glipa fram till.

Detta är vad jag lärt mig nyss eftersom jag själv precis börjat med vikingatid och är i stadiet där kag gör research. Däremot har jag inte mer fakta än att jag hänvisar till historiska världar forum där det står mer.

Ahnna
2012-11-07 21:23
#13

Exakt hur kaftanerna syddes får vi aldrig veta, för det finns inga bevarade från Skandinavien. Men raka stycken är det mest troligt, eftersom man inte sydde figursydda plagg på den tiden (någonstans i världen, egentligen) och eftersom raka stycken ger minimalt med tygspill.

Hur spännen satt fast vet vi inte heller, förutom att bucklor som höll ihop hängselkjolar har hittats med rester av öglor kvar runt nålen. Men det är ju en helt annan sak, för kaftaner har ju inte hängslen. Glad Att sätta ett kaftanspänne i öglor strax under bysten känns för mig väldigt konstigt - jag hade hellre gjort små hål i tyget och sytt t.ex. knapphålsstygn runt för att inte väven ska rispa upp sig och sen trätt spännets nål igenom hålen.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Trollhund
2012-11-08 00:38
#14

Jag håller med om vad du säger Ahnna. Vill bara tilllägga vad uppfattni grn om glipan fram kom ifrån. De trekantsspännrn som är förknippade med kaftanen har inte funnits med tyg under såsom vissa spännbucklor utan bara med öglor. Jag har däremot inte fått ngot svar på hur många fynd det finns. Men precis som du säger så är allt bara gissningar och mycket baserat på vaga bilder som man är osäker på om bilderna följer en norm eller ej. Det många tar för troligast är att det skulle röra sig om antingen ett ideal som ingen uppfyller eller högt, högt uppsatta. Sedan har jag också fått lära mig att det man eftersträvar som siluet är en "kloss" i formen. Alltså väldigt lite formsytt och iställetväldigt rakt och kantigt i formen.

~Miriel~
2012-11-09 19:36
#15

Ursäkta mitt okunnande men vad är det för spännen ni pratar om?

LinaN
2012-11-09 19:42
#16

#15 oftast trefliksspännen. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Trollhund
2012-11-09 23:55
#17

Ja, förlåt för otydligheten. Oftast rör det sig om trefliksspännen. Men återskaparee använder lite olika. Så helt enkelt det spänne som håller ihop kaftanen framtill.

Ahnna
2012-12-04 11:21
#18

Man har hittat runda och ovala spännen också, så den treflikiga formen var nog ingen standardvariant.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Upp till toppen
Annons: