Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 5587 ggr
eldrött_yrväder
9/25/12, 4:27 PM

Vikingakläder + silke

Har sett rätt många fina vikingakläder nu som avslutas med ett brett silkesband/sidenband (vad det nu hette då & vad de nu gjort det av på just de exemplaren…)

Hur korrekt är detta? Vad ska jag tänka på?

Annons:
LinaN
9/25/12, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

det finns ju fynd av slkesrester vid ringnålar och spännbucklor…. så det förekom säkert, och neråt kontinenten så är det väldigt vanligt att se vikingar med sidendekorer på sina plagg.

Jag har börjat använda siden i mina kreationer mer och mer nu det sista och det är rätt trevligt material att jobba med. Och det ger en liten extra skjuts åt dräkten. Visst riskerar man att plagget blir skrytigt, men är det inte det man vill egentligen? ;)

bilden tagen mitt i natten ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eldrött_yrväder
9/26/12, 11:50 AM
#2

Haha precis! :P Ja, jag är inte så mycket för brickband egentligen… Men kläderna blir fluffiga och tråkiga (till skillnad från medeltidens (lite mer) tajta, lite mer spännande) utan band.

Så nu är jag glad :D

Såna band man kan köpa i random tygbutik, är det bra sidenband för det här, eller ska jag beställa nån speciell stans ifrån?

LinaN
9/26/12, 12:40 PM
#3

Köpta sidenband är inte alls samma sak, idag säljs knapppt några äkta sidenband längre. JAG har aldrig stött på dem i butik iaf.

Så jag köper sidentyg, klippe remsor, viker in kanterna, stryker, nålar fast och syr fast på plagget. Så kan man välja precis hur breda remsorna ska vara. Vilket man inte kan med köpta sidenband.

thaisiden fungerar bra, äkta siden, även siden/mix men råsiden blir rätt tråkigt och o-blingigt. Råsiden är perfekt till underkläder, men inget jag skulle rekommendera som prydnad på plagg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eldrött_yrväder
10/4/12, 5:18 PM
#4

Tackartackar *bugar och bockar och niger och lyfter på hatten*

Halvt på ämnet… vad skiljer duchess från de andra du räknade upp? Har fått höra att det inte är korrekt att använda det.

LinaN
10/4/12, 11:47 PM
#5

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHNNA!!!!!! Vi behöver dig!!!!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

eldrött_yrväder
10/11/12, 6:14 PM
#6

Haha okej :P inte helt säker på varför, men okej ^^,
Glad att kunna glädja :D

Annons:
Ahnna
10/11/12, 11:04 PM
#7

Joråsatte! Nu är jag här. Cool

Duchesse är ett syntetmaterial, 100% polyester. Det har en helt annan lyster än äkta siden och ser därför väldigt plastigt ut på historiska kläder.

Det säljs "satinband" i sybehörsaffärer, vilket felaktigt kallas "sidenband" ibland. Dessa är i syntet och har inget med äkta siden att göra.

Det finns en del sidenfynd bland skandinaviska vikingagravar, som Lina är inne på, främst under spännbucklor och över bröstkorgen om jag minns rätt. Orienten (som kallades Särkland av våra vikingar) kryllar av sidenfynd från samma period och även i viss mån södra Europa, Storbritannien och Irland. Mammenfynden i Danmark från 900-talet (eller var det 800-talet, alltså "9th century"?) innehåller en bit lila siden som man tror är färgat med tuschlav. (Orselj.) Exakt hur stor bit tyg det är framgår inte av det jag har läst, dessvärre.

Silke användes däremot ganska flitigt även här uppe i norr. (Silke är själva tråden, siden är tyget som är vävt av silke.) Både till broderier och bandvävning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

eldrött_yrväder
10/12/12, 12:11 PM
#8

Ahhh, då är jag med: Varför har folk inte kunnat ge mig den enkla förklaringen innan? :P

LinaN
10/12/12, 3:36 PM
#9

Dupion siden då? vad skiljer det från vanligt siden?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
10/12/12, 4:58 PM
#10

Det finns inget "vanligt" siden, egentligen. Siden är produkten man får när man väver tyg av silkestråd, oavsett hur produkten sedan ser ut.

Dupionsiden är ett tyg med en massa ojämna trådar i inslaget (olika tjocka) för att två silkesmaskar har vävt sina kokonger så tätt ihop att det har blivit en "dubbelkokong". (Kallas dupionkokong.) Då blir inte trådarna lika jämna som vid "enkelkokonger".

Siden finns i en miljard olika kvaliteter och allt lämpar sig tyvärr inte till klädsömnad. Men i min erfarenhet så kommer man långt även med väldigt tunt siden om man fodrar med ett tjockare tyg.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

eldrött_yrväder
10/12/12, 6:42 PM
#11

Är det fel att använda dupionsiden?

LinaN
10/12/12, 9:30 PM
#12

#11 nej det är det inte, men det är uppenbarligen inte lika jämt och fint i kvaliten som "vanligt" siden…. Men sen beror det väl också på vad för utseende man är ute efter då :D

Det är lite som att jämföra linenväv, det finns linne som är så tunnt o mjukt o helt underbart, medan det finns linneväv som är så grovt vävt att en jutesäck framstår som mjuk ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MegN
10/12/12, 9:35 PM
#13

#7 "(Silke är själva tråden, siden är tyget som är vävt av silke.)"

Och jag som alltid har undrat vad skillnaden är mellan siden och silke men ändå aldrig tagit reda på det! Tack!

Annons:
Ahnna
10/13/12, 9:10 AM
#14

#13 Det är därför man aldrig behöver säga "sidentyg" om man ska vara petig, eller "silkestråd", eftersom det säger sig självt. Men eftersom alla inte vet skillnaden så brukar jag säga så i alla fall för att det inte ska bli missförstånd. Men det är lite som att säga "mathamburgare" eller "kjolplagg".Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Leramani
10/13/12, 10:44 AM
#15

#7  Varför inte sätta sådana bra inlägg i en material-tråd, så obildade typer som jag kan kolla där och lära mig mer?  :)

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: