Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2311 ggr
Cornish-rex
9/21/12, 8:27 PM

Djärkar?

Hej!

Min historialärare har givit vår klass i uppgift att sy upp historiska kläder till en öppet hus-dag på vår skola. Han vill att vi ska vara klädd som djärkar var på 1500-talet. Om jag har uppfattat det hela rätt var det alltså manliga elever? Vi fick endast en mycket liten bild där man inte alls ser hur kläderna ser ut. Vi fick inte heller mönster eller förslag på färg, material, utseende, och vilka klädesplagg som faktiskt tillhörde denna utstyrsel.

Är det någon som kan hjälpa mig? Berätta lite om kläderna. Kanske är det någon som har några bilder eller till och med ett mönster (det skulle vara underbart!)? Några tips på hur vi ska gå tillväga? Vi står på noll just nu. Lite fakta, hjälp eller förslag skulle vara guld värda!

Tack så länge Skrattande Hoppas verkligen på svar, annars kommer det här gå åt pipan.

Annons:
Leramani
9/22/12, 11:23 AM
#1

Du menar inte möjligen Djäknar?

De Lapsus Resurgam

Cornish-rex
9/22/12, 4:32 PM
#2

Jag menar nog det ja.. Haha, jag och komma ihåg ord är inte den bästa kombinationen. Men frågan kvarstår :D

Leramani
9/23/12, 8:06 AM
#3

googla djäknar, 1500-tal  och välj bilder.

http://www.linkopingshistoria.se/1500-1700/1604-1700/

De Lapsus Resurgam

Cornish-rex
9/23/12, 4:10 PM
#4

Men vad hade de hade under sina kappor? På fötterna/benen/kroppen/huvudet?

Tack Leramani för länken :). Nu skulle jag verkligen behöva ett mönster (till de plagg som behövs).

Ingen som vet?

LinaN
9/25/12, 6:30 PM
#5

#4 knäbyxor, väst och skjorta på bilden av krogslagsmålet. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Ahnna
10/13/12, 9:29 AM
#6

Bilderna under länken visar tyvärr inga 1500-talskläder - det är 1600-tal.

Djäknar var ju studenter så de hade sannolikt inga flådiga kläder, men det gällande modet under stora delar av 1500-talet var vit linneskjorta med lite veck runt krage och handleder, ganska korta och pösiga byxor, höga strumpor samt väst och/eller jacka. Tänk er en lite förenklad version av dessa kläder: http://www.mhfs.se/Images/longsword%20fencing.jpg

Snittet under 1600-talet var helt annorlunda, även om komponenterna "skjorta, väst och byxor" var demsamma.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: