Annons:
Etiketthantverk
Läst 5999 ggr
antianti
2012-08-24 01:35

Vilket läder ska man använda?

Hejhopp

Ber om ursäkt ifall frågan är besvarad redan men det känns inte lätt att hitta sådan här kunnskap på nätet. Så jag registerade mig här i hopp om att ni har kunnskapen att hjälpa mig. tack på förhand :)

Jo, anledningen att jag vill veta mer om de olika lädersorterna (ko, ren och kalv) är för att jag är trött på att betala hutlösa priser för vilken vettig läder produkt som helst. Säg till exempel ett skärp, en skärp i bra kvalité närmar sig lätt tusenlappen, och att göra själva skärpet ifrån lädret känns inte som något allt för svårt.

Jag har aldrig sysslat med läder förut, men gillar att arbeta med händerna och är en quick lerner. De bitar som jag inte klarar av borde man kunna lämna till en skomakare.

Så till mina frågor.

1. Vad vill man köpa för typ av läder? / tjockleken är ungefär så långt jag hänger med, tjockt till ett skärp och tunt för en plånbok. Men garvning är ett väldigt gamalt yrke och jag antar att det finns tusen olika skillnader mellan vilken djurhud som använder och vilken garvningsmetod. Finns det någon kvalitéts märkning man kan utgå ifrån?

2. Var kan jag enklast köpa mitt läder? (bor i stockholm, men är ibland både i skåne och ångermanland så jag är flexibel) / har hittat några internet leverantörer, men det verkar som om de vill sälja mycket och är inte så intresserade av att lägga tid på någon som vill ha en liten bit läder.

3. Finns det någon sajt, engelsk går bra, där man kan läsa mer om att arbeta i läder?

tack för att du tog din tid och jag hoppas att min fråga inte är helt felplacerad, vad det gäller både forum och grupp

ps. tyvärr var svenska inte ämnet där jag fick bra betyg i skolan, så jag hoppas ni kan ha överseende

Annons:
FrökenGrön
2012-08-24 04:30
#1

Har bara ett tips på fråga nr 2.

Hör med närmsta sadelmakare om att få köpa läder.

Finns förmodligen ett sadelmakeri på närmsta galopp eller travbana. Annars är det bara att googla.

Dom har ju inga problem att skära till läder för t ex ett skärp och enligt min erfarenhet var det inte dyrt alls :)

LinaN
2012-08-24 12:36
#2

Alce-läder har emellanåt mindre bitar för säg kring 800-1000kr att sälja i olika tjocklekar. Vid nåt tillfälle föröskte de kränga en pall med skinn till mig, det var ca 900-1000kg skinn o jag tackade vänligt men bestämt nej för så mkt har jag inte plats med ^^

och ett skinn/läder i den storleken får man ut ett antal skor, skärp och väskor ur. jag köper hellre ett något större skinn än det jag behöver för att tillverka mina saker så man har extra ifall man gör fel, eller man kommer på att men det här vill jag också göra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hyrrokkin
2012-08-24 20:49
#3

Törnsjö garveri har grymt bra vegetabilgarvat läder.

Barberaren
2012-11-13 18:47
#4

1,7 mm köpte jag från Jädraås, spillbit som jag färgade först med mörkbryn narvsvärta, när skinnet är torrt är det bara att sy, kan råda till att du skaffar en läderhyvel från Jädraås också, funkar bäst när det gäller att tunna ut skinnet i Kanter och nederdel.

En Masonitplatta är inte så dum att ha när du skär till lädret och sylar det för kunna sy i det, Skomakaren brukar kunna sätta dit en mindre slitsula så inte lädret slits allt för fort…..

Gudris
2012-11-18 20:41
#5

slöjd-detaljer.se finns rätt bra med verktyg man kan vilja ha/behöva. Jag har själv aldrig handlat där, men spanat desto mer. När du ska sy i läder behöver du en syl och lädernålar (de är trubbiga), sen kan man skaffa hur många extra grejer som helst.

Om du kan, åk till Tärnsjö som #3 länkat till, de har bra läder och kan säkert ge bra tips på läder till olika ändamål. På plats kan man alltid hitta spillbitar till bra pris!

Upp till toppen
Annons: