Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2584 ggr
Darkclam
8/21/12, 10:40 PM

HK kläder, hjälp!

Jag är lite lagom halvny på det här med medeltid och nu tänkte jag att jag skulle försöka sy mig en lite mera HK dress än den jag har sen innan (har dessutom lovat att hjälpa en kompis som jag inte vet hur HK hon vill ha sin dress)

Vad jag förstått är sofias atelje inte särdeles HK om man bortser från bockstenmannens dräkt.

Jag har köpt två böcker som jag tyckte var roliga och tänkte höra hur HK de är med de som kan lite mer än jag.

Den första är "the medieval tailor's assistant" av Sarah Thursfield som jag har läst lite om och fått det till att den är relativt HK, tänkte mest höra så jag inte misstagit mig.

Den andra hittade jag när jag sökte efter ovannämnda bok "medieval costume and how to recreate it" heter den och är skriven av Dorothy Hartley. Denna har jag inte hört något om alls och skulle veta om nån annan har det och i så fall om de vet ifall den är HK eller inte.

Tacksam för svar!

/Cecilia

Annons:
LinaN
8/22/12, 12:46 AM
#1

Thursfields bok är en av mina favoritböcker, litet som min sömnadsbibel för historiska kläder. och hon är the real deal. har pratat med hennes bror också. hon håller tyfligen på med en avhandling om växtfärgning. hon är riktigt insnöad på det här med historiska saker så hennes mönster är uppbackade med massor med amterial.

andra boken känner jag inte till.

i övrigt så finns det massor med sådana här trådar på forumet. använd gärna sökfunktionen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
8/22/12, 10:11 AM
#2

Som LinaN säger, Thursfiedl är fantastiskt bra.

Den andra boken är dessvärre inte alls lika bra när det kommer till HK biten, jag köpte den som ganska ny inom medeltidsvärlden (den har ju ett väldigt lockande namn) men blev grymt besviken när jag började läsa på lite om hur det "egentligen" var.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

DramaSara
8/23/12, 10:46 PM
#3

Förutom Thursfields bok, var kan man annars få reda på bra fakta om medeltida kläder?

Tips mottages till en annan "newbie" ;)

Upp till toppen
Annons: