Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3788 ggr
DramaSara
2012-08-20 19:01

Hjälp med tyg-val till 1400-talsklänning

Hej kära vänner!

Jag var på medeltidsveckan på Gotland för 6:e året i rad nu i augusti, och jag har så många år varit så imponerad över alla vackra kreationer som folk har lagt ner så otroligt mycket tid (och säkert pengar) på! Så nu i år gjorde jag slag i saken och köpte ett mönster från "Reconstructing history" på en 1400-talsklänning.

Men jag har ju bara sytt linneklänningar innan, och blev plötsligt lite rådvill inför vad jag ska välja för typ av tyg. Jag vill ha någon form av ylle, men jag behöver lite tips på vad som är lämpligt. Jag har aldrig handlat eller sytt i ylle, så jag ber om all hjälp jag kan få! Allt från vad som räknas som ett bra meterpris till själva kvaliteten.

Här är en länk till mönstret jag köpt:

http://store.reconstructinghistory.com/rh007-1440s-1480s-ladys-v-neck-gown.html

Kram på er så länge!

Annons:
Loviz
2012-08-20 22:30
#1

Hej!
Mitt tipps är att höra av sig till Medeltidsmode.se och be om tygprover. Kerstin har bra tyger till bra priser och man får tygprover gratis så man kan se färg och känna lite på kvallitén.

korps.se och handelsgillet.se säljer även de tyger och man kan få tygprover men det kostar en slant (men det är det värt).

Det här är de affärena jag har erfarenhet av att handla via nätet av. alla 3 är bra och har mycket kunskap/bra service.

Annars när man köper ylletyger så är det bra att höra om det är 100% ull eller om det är annat material inblandat. Är det annat inblandat bör tyget vara billigare (finns säkert undantag). Jag har själv köpt ylle och polyesterblandning så det är inget fel med det (mönstret var sååå fint ;P ), Men det kan vara bra att veta och då kunna avgöra hur HK man vill vara.

DramaSara
2012-08-23 19:49
#2

Tack snälla Loviz för dina goda råd, jag ska genast undersöka vidare!

DramaSara
2012-08-23 22:43
#3

Hur "HK" är kläde om man vill sy en sådan 1400-talsdräkt? Är det lättare/bekvämare/skönare att bära än t ex tunn eller fin vadmal?

Inser nu hur lite jag vet om detta!

orphidea
2012-08-25 15:54
#4

Kläde skulle åtminstone jag satsa på, finns källor på att vi i sverige importerade mycket tyg av den kvalitén! Korps tunna vadmal tycker jag personligen är rätt kass till kläder, sålänge det inte rör sig om hättor, överklänningar och andra värmande plagg.

Jag rekommenderar även naturtuche.de som visserligen är tyskt men har jättefina tyger! Euron är ju låg nu dessutom ;)

RosaGosa
2012-08-25 23:29
#5

har sytt en klänning efter det mönster du tänkt använda och ajg skulle råda dig att använda mönstret som en guide, inte använda det rakt av. Jag fick sy om min klänning jättemycket för att den överhuvudtaget skulle gå att använda.

DramaSara
2012-08-28 18:39
#6

RosaGosa: Tack för dina råd! På vilket sätt behövde du sy om den?

Orphidea: Ska genast kolla upp sajten, tack!

Annons:
RosaGosa
2012-09-02 13:36
#7

# 6 DramaSara, mönstret är väldigt stort! Måttade efter min stl och det slutade i att jag såg ut att bo i ett tält. Fick klippa bort massor av tyg och ta hjälp av en väna tt anpassa det så att jag kunde få till en klänning. fick itne heller till ryggen något bra. Det är svårt att vika kragen som ska vara i ett stycke bak och ett stycke fram (sitter i hop med klänningen) det blev jättebuckligt och itne alls snyggt så det slutade med att det blev V ringat både fram och bak.

Ta mönstret som en fingervisning om hur du ska göra men du kommer itne kunna sy helt efter mönstret. Svårt att riktigt beskriva…

LillaFrökenUtter
2012-09-03 06:01
#8

#7 Är inte tanken med den klänningsmodellen att den ska ha mycket tyg, och veckas på plats mot kroppen med ett bälte? Har jag för mig…

Gudris
2012-09-14 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Klänningsmodellen ska vara stor och veckas snyggt med ett bälte rätt högt i midjan. Jag skulle nästan säga att den räknas till den burgundiska stilen och det är väl v-ringad halslinning och tyg i överflöd som är grejen då. Bälte som markerar midjan och snyggt fall i kjolen.

Tygprover från medeltidsmode är en bra väg att gå för att välja tygkvalité och sen behöver du en vettig underklänning :)

Här är min vän Sara i sin burgund, den är stor som ett tält utan bältet, med är den supernice!

Gudris
2012-09-14 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är min stora 1400-talsöverklänning, den är lite samma stil men enklare, ingen v-ringning. Ser helt knäpp ut utan bälte och absolut bäst ut när jag hakar upp den lite.

DramaSara
2012-10-28 16:14
#11

Fantastiskt vackra klänningar, Gudris! Vad har du och din vän Sara använt för tyg i era kreationer?

Gudris
2012-11-03 14:54
#12

Sara har sammet i sin gula, vet inte närmre vilken typ dock. Jag har ylle i båda, den bruna är i lite tjockare kvalité, men vet inte vad den kallas… Ylle är fantastiskt! Planerar att fodra den bruna med tunn kypert eller tuskaft.

Ahnna
2012-11-07 21:12
#13

Satsa på tyg av kvalitet! Köp inte Korps "tunn vadmal", den nopprar sig och har en viss procent söndertuggad återvunnen ull så den är inte egentligen lämplig till bruksplagg. Medeltidsmode har förvisso högre priser än många andra, men betydligt högre kvalitet och ett enormt kunnande om tyg.

1400-talsmodellen med V-ringning går att sy på flera sätt. Dels kan man sy den med ohemula mängder tyg och vecka ihop den med vertikala sömmar längs framsidan och baksidan av livet (då blir modellen en så kallad houppelande), eller så kan man sy den med ett inpassat liv och en vid kjol. (Det vi ofta kallar "burgundisk klänning".)

En vän till mig i Tyskland har spenderat 10+ år med att utforma ett bra mönster på en "burgund" och i våras fick jag hjälp av henne med att rita ett mönster som passar mig. Det är helt och hållet anpassat till min kropp och alla vinklar på t.ex. kragen är skurna så att vikningen passar på mig. Skulle jag sy en likadan klänning åt någon annan så skulle jag behöva ändra så att vinklarna hamnar rätt för den personens kropp, annars går det inte att vika kragen så att den får ett snyggt fall. (Kragen ska sitta i samma stycke som resten av klänningen och det ska inte vara någon söm i midjan. Alla delar ska skäras från krage till kjolfåll i ett och samma stycke. Mönstret jag fick hjälp med är i 4 delar, 2 fram och 2 bak.)

Därför håller jag med ovanstående om att RH-mönstren är en guide, inte en exakt lösning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: