Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2650 ggr
Theiresias
8/16/12, 9:45 PM

tygåtgång

Jag är ganska dålig på att beräkna hur mycket tyg jag behöver. Jag ska göra en kort (typ mitten av låret) halvcirkelmantel samt en hängselkjol. Jag är normalbyggd och ca: 170 cm lång.

Någon som har tips på hur man enkelt beräknar?

Manteln tänker jag att jag mäter från axel till mitten av låret och dubblar den längden, så typ 2 meter till manteln kanske.

Hängselkjolen vet jag inte alls hur jag ska beräkna.

www.bakomfoten.blogg.se

Annons:
LinaN
8/16/12, 9:56 PM
#1

Tygåtgången på en halvcirkelmantel är mantelns längd x2, så säg att du vill att manteln är 120cm lång så ska du ta 120x2 = 240cm, är det då 90 cm så är det 90x2=180 cm som kommer gå åt.

Hängsleklänningens åtgång beror på modellen, dvs hur den är konstruerad, och om tyget du ska användas är enfärgat, enkelt mönstrat eller avancerat mösntrat…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Theiresias
8/17/12, 1:36 PM
#2

Hängselkjolen ska jag göra av fyra delar, en framdel, en bakdel och två sidostycken, den ska vara ganska snäv upptill. Jag har inte köpt något tyg men tänkte försöka få tag i ett rutigt. Eftersom jag inte ska ha armar eller kilar på den borde det väl inte bli så svårt att mönsterpassa?

En helt annan fråga. Om man maskinsyr, måste man verkligen sicksacka sömmarna på ylletyger? Det känns inte som att de repar upp sig direkt.

www.bakomfoten.blogg.se

Anthka
8/17/12, 1:45 PM
#3

Beror helt och hållet på vilken typ av ylle du köper, valkat (filtat) ylle repar sig inte men jag har hittat löst slagna ylletyger som repar upp sig bara man tittar på dem..

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Theiresias
8/17/12, 7:41 PM
#4

Hur vet man vad som är vad?

www.bakomfoten.blogg.se

terkina
8/17/12, 9:37 PM
#5

#4 Du tittar på dem och ser om de repar upp sig eller inte Tungan ute

(förlåt, kunde bara inte låta blir Foten i munnen)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

LinaN
8/17/12, 11:18 PM
#6

en annan variant är att du först syr ihopa alla sömmarna med raksöm, och sen sicksackar du allt samtidigt, så istället för att sicksacka miljoner lösa bitar, så sicksackar du kanterna när det väl sitter ihopa. och på det viset slipper du sicksacka om nederkanten också eftersom den tenderar till att bli ojämn så man vill snygga till den innan man fållar och syr kalrt den.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Anthka
8/18/12, 8:45 AM
#7

Pilla lite på kanten och se hur tyget reagerar, är det svårt att få fram en tråd behöver du nog inte sicksacka, går det väldigt lätt så sicksackar du tyget.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Theiresias
8/19/12, 8:15 AM
#8

Sicksacka efteråt känns bökigt, jag har förvisso aldrig provat.

Inga av de tyger jag har sytt av har varit repiga i kanterna, därav min undran. Är valkade tyger det vanligaste kanske?

www.bakomfoten.blogg.se

LinaN
8/19/12, 10:12 AM
#9

#8 inte bökigare än att göra det innan man börjar sy ihop delarna.

var helt suveränt hemma hos mamma när jag lånade hennes overlocksmaskin, den sicksackade och gjorde raksömmen samtidigt! sååååå härligt att jobba med och så snabbt det gick också! helt fantastiskt.

men då sydde jag kläder till mamma och mina småsyskon samt väninnans kaftan. Och de har inte samma krav som jag har på att det ska vara handsytt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
8/19/12, 12:00 PM
#10

Nja, valkade tyger är precis lika vanliga som ovalkade, det handlar snarare om var man köper sina tyger och alltså vilken typ av tyg som affären väljer att ta in. Korps tex har enbart valkade ylletyger medan Medeltidsmode har en blandning.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Upp till toppen
Annons: