Annons:
Etiketthantverk
Läst 2039 ggr
LinaN
8/13/12, 2:55 PM

sy först färga sen?

Har ett ofärgat ylletyg som jag ska sy kaftan av, och i dagsläget så saknar jag färgämnena till att färga plagget, men det borde väl inte finnas nått som säger att jag inte kan sy ihopa delarna och sedan färga det när jag fått hem färgerna+kemikalierna? (bla järnvitriol och kopparvitriol)

för bitarna är redan utklippta, men om jag syr ihopa dem och färgar sen så sparar jag en del tid på det….

någon som gjort såhär innan?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Fröja
8/13/12, 3:10 PM
#1

vad jag har HÖRT är det risk att det inte färgas i sömmarna, kanske inte spelar någon roll.

personligen hade jag inte tagit risken

LinaN
8/13/12, 9:33 PM
#2

#1 sömmarna är av ull de också så de bör ta åt sig samma som med resten av plagget, men sen är det ju fodertyget så det är itne såååå noga med 100% täckning in i sömmar och så.

jag är mest ute efter att få färgat det så pass att det inte är naturvitt utan någon trevlig naturfärg istället.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hyrrokkin
8/14/12, 8:58 PM
#3

Jo men jag tror nog att det ska gå bra :) Det är ju inte ovanligt att man färgar om "vanliga" kläder när man fått missfärgningar eller så. Det jag skulle kunna tänka mig är att det riskerar att inte komma in färg mellan själva sömmarna, om du förstår hur jag tänker. Som när man knyter en tråd om ett tyg för att få det batikmönstrat. Men så länge plagget sitter ihop och du inte behöver ta isär bitarna av någon anledning så borde ju inte de eventuella tomma partierna där inte vara några problem heller.

LinaN
8/14/12, 10:20 PM
#4

#3 nej lite så jag tänkte också ^^ sen plocka isär delarna sen, det är ju inte aktuellt de närmaste åren direkt så det ska inte vara nån fara.

Vi får helt enkelt se hur det blir! har beställt färgämnen och litet betning och sulfater att leka med :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Hyrrokkin
8/15/12, 7:00 PM
#5

Spännande, håll oss uppdaterade med hur det går :D

LinaN
8/24/12, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

och såhär gick det. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Hyrrokkin
8/24/12, 8:42 PM
#7

Mysig färg, fint! :D

LinaN
8/24/12, 10:05 PM
#8

#7 det skiftar jättemycket i färg, nu där det hänger i vardagsrummet så ser det äplegrönt ut, medan idirekt  solljus ser det gult ut med lite drag åt grönt istället. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fröja
8/24/12, 10:22 PM
#9

vad bra det blev, skönt att jag hade fel!Skrattande

Upp till toppen
Annons: