Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2545 ggr
Fröja
8/5/12, 8:58 PM

Pösbyxor i ull, kliar detta?

hej!

Funderade på ett par pösbyxor i ull till pojkvännen, har sett ett väldigt fint tyg, MEN det är i ull och ull kliar direkt mot huden. Men har sett folk i ullpösbyxor… så är det någon kantning uppe och nere? eller fodra med linnetyg? Obestämd

tänkte utgå från vikingabokens mönster på pösbyxor men ANTA att måttet 320cm per byxben är fel… men tanke på denna länken.

http://www.gyllengran.se/book/viewtopic.php?t=653&sid=bf9800ca546cd293953b046eaa1fb279

så funderade jag även på om man ska ta 3 meter (1.5 m till varje ben) eller 4 meter (2m till vardera ben)

Annons:
LinaN
8/7/12, 12:32 PM
#1

Har pösbyxor i ull, när man gör pösbyxor bör man välja ett relativt tunnt ulltyg. I mina finpösisar har jag 3,6m i varje ben, i sambons vardagspösisar är det 3,2m och sen har jag ett par där jag bara har 2m pös i varje ben.

2m blev förlitet pösigt tycker jag, det säckar mest.

3,2 m per byxben är rätt lagom tilltaget. Vet en som går omkring med 7,4m i varje byxben. ju mer metrar i byxorna dess rikare påstås det.

Sambon tycker inte hans pösisar sticks, "nähhh! De är skitskööööööna" sa han här när jag frågade honom om de stacks ^^

Men om din kille är den känsligare typen eller det är ett stickigt ylletyg som ni vill göra plagget i, så sy ett par någorlunda tajta hosor/brokor att ha under av linne så det blir två lagers principen så man slipper stickandet. Men även jag som har fibromyalgi och reagerar på strukturer mot huden (ett sidentyg som dras över min arm kan kännas som om jag blir brännd med en blåslampa på en dålig dag.) har inte ont av mina yllebyxor.

Lycka till.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fröja
8/8/12, 8:16 AM
#2

det tyget jag hade tänkt använda heter NUH1 hundtand blå/blå och finns på medeltidsmode.

jag brukar personligen inte ha problem med ull men detta tyget är väldigt sticksigt.

LinaN
8/8/12, 11:00 AM
#3

#2 NUH1 är inte särskitl stickigt alls. *flinar* har en halvfärdig kaftan i just det tyget hängandes metern från mig ^^ Det sticks lite grann om man har det mot kinden, men om man har det mot ett ben eller en arm så känner man knappt det.

din karl har väl Hår på benen? då kommer det inte vara några problem alls. ;)

har du tvättat det? vi tväta vårt i 40 grader vanlig tvätt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Fröja
8/8/12, 12:27 PM
#4

har sytt tidigare i det och det kliar som in i bomben….

Hår på benen har han men ull som kliar mot benen är inte roligt…

jag vill ju att han ska använda det jag syr till han.

LinaN
8/8/12, 1:01 PM
#5

okej, tycker inte alls det är stickigt.

men som jag sagt tidigare, är stickigheten ett problem så sy ett par tunna linnebyxor av smalare modell som han får ha som "underställ" helt enkelt. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Heimund
8/24/12, 8:08 AM
#6

Såvida han inte är överkänslig (läs allergisk) och du väljer ett tunt ylletyg av god kvalitet kommer det knappast klia. De yllen som kliar är oftast grövre, sämre eller består av mix mellan ylle och konstmaterial. Det tunna yllet faller dessutom snyggare om du sälnger in mycket tyg i benen.

Kantning kan vara lämpligt både i midjan och vid muddarna. Gör du ett par knnälånga så kan man använda muddarna frö att fästa upp benlindorna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: