Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2903 ggr
dragonstar
7/20/12, 2:41 PM

Ull på sommaren

Jag sitter och planerar att sy en ullklänning, har hört att dom inte sak bli så varma som man kan tro.

Är det sant? Någon hrä som har ullklänning ochvad är det för klänningsmodell?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
LinaN
7/20/12, 4:16 PM
#1

det finns ull och det finns ull.

sydde en i ett ylletyg som är så tunnt att man kunde tro det vart något annat, så svalt o skönt det går med ull, men värmde inte tillräckligt på kvällen nere på blåsiga foteviken.

Ullen isolerar mot värmen, men givetvis en svart ullklänning blir varmvare än en ljusgul….

:)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
7/20/12, 5:31 PM
#2

Ja det är klart =) Jag tänker om tur är inte ha en svart ullklänning, hadde mycket svart förut men har kommit ur den perjoden. Vill snarare ha brunt grönt och andra natrunära färger nu =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Anthka
7/20/12, 5:35 PM
#3

Beror först och främst på hur värmekänslig man är, det finns de som svettas floder enbart i linne och shorts och de som kan gå med vinterkoftan hela sommaren.

Jag har enbart ullklänningar, både herjolvsnäs versioner och cothardie. Går med både över och underklänning under eventen på sommaren (kortärmad överklänning, långärmad underklänning). De är sydda i tunn kypert eller andra tunnare ylletyger men valkade tyger fungerar med sålänge det är 100% ull och inte något blandmaterial.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

MegN
7/20/12, 9:25 PM
#4

Jag tycker inte det är något problem att gå klädd i ull på sommaren, dock tar jag nog ett ull-lager mindre än på vår+höst. T.ex. går jag "oanständig" och har överklänning/hängselkjol av ylle direkt över linnesärken. Vår och höst har jag även en yllekjortel som mellanlager (eller två, om det är lite kallare!).

När jag jobbar på Sala Silvergruva har jag en överklänning (livkjol) med kjoldelen i rent ylle (hyfsat tjockt) och det är inga problem som helst eftersom det är luftigt under med linnesärk osv. Jag tycker det blir lite termoseffekt på ylleplaggen, dvs de isolerar även mot värmen utifrån (om man nu låter bli att svettas inifrån, genom att skippa onödig kroppsrörelse!). Man kan ju undvika alltför mörka plagg, och även värsta solskenet.

SHV-Pysen
7/21/12, 11:34 AM
#5

Att vara ute i värsta värmen klockan 12-15 är ju jobbigt oavsett vad man har på sig, så då avlider jag oavsett, men annars så tycker jag det är skönare med heltäckande medeltidskläder där linet ventlierar och ullen skyddar från värmen snarare än "luftiga" linnen och shorts så man bränner sig och får hudcancer.

Jinaum
7/21/12, 1:29 PM
#6

Vad jag fått lära mig om ull är:
Är du varm när du tar på dig det är du varm för resten av dagen.

Är du FÖR varm när du tar på dig det, är du för varm resten av dagen.

Är du sval när du tar på dig det, är du sval för resten av dagen.

Dock vet jag inte om jag märkt någon jätte skillnad. Men jag är värmekänslig som få och att ha en tjock kalluffs kanske inte hjälper i mitt fall.

Annons:
dragonstar
7/21/12, 3:05 PM
#7

Låter som att min tanke att sy en ullklänning inte alls är allltför galen då =)

Tite smått ot jag letar förtfarande efter någon grupp förening eller selskap, jag vill ju ha en anlednign att ha dessa underbara kläder på mig och inte bar strosa runt med dom hemma eller när jag åker på marknader.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

LinaN
7/21/12, 3:15 PM
#8

#7 beroende på vart du bodde nu igen så finns det föreningar litet varstans. Vi har en vikingaförening i Trollhättan tex. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

dragonstar
7/21/12, 3:49 PM
#9

#8 bor i södermaland men kan ju ta mig runt lite med tåg. Typ arboga, örebro, södertälja stockholm uppsala.   Men jag är en strägnäsbo.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Jinaum
7/21/12, 7:02 PM
#10

I Uppsala vet jag en urmysig grupp som kallas Ulls kämpar. Min förenings yngel ;P

dragonstar
7/22/12, 1:46 PM
#11

kan vi inte ta och starta en tråd / artickel där alla kända grupper läggs upp med namn landskap och eventuellt länk?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

silverhuldra
7/22/12, 2:11 PM
#12

låter som en bra idé tycker jag Glad

Mvh. Silverhuldra

Jinaum
7/22/12, 2:19 PM
#13

Låter som en jätte bra idé ^^

Annons:
MegN
7/22/12, 9:29 PM
#14

#9 Strängnäs…? Stallarholmens vikingar!

dragonstar
7/22/12, 10:38 PM
#15

Jag har tänkte på dom men hittade inte deras mejladress om jag mins rätt. Men stallarhollmen är förutom busstrafiken mycket passade då det ligger nära.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
7/22/12, 10:40 PM
#16

Jag har mejlat dem men tne fått svar så är det =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

orphidea
7/22/12, 11:05 PM
#17

Jag gick i ullkläder för första gången förra årets medeltidsvecka och måste säga att det inte på något sätt var så hemskt som jag trodde det skulle vara. Snarare frös jag flera gånger och har i år fixat en överklänning, även den i ull.
Dessutom känner man sig förjävla snygg i yllekläderna! Cool

dragonstar
7/23/12, 12:30 AM
#18

Ja Yllekläderna känns lyxsiga =)

Sen är ju gotland ett härligt ställe då de har en sval bris som gör att man står ut med sommarvärmen = )

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

orphidea
7/23/12, 12:48 AM
#19

Absolut! Runt tjugo grader, lite moln och lite vind är perfekt! Förra årets regn gjorde dessutom att man fick se mycket snygga värmekläder, vilket man inte annars brukar få se :)

MegN
7/23/12, 9:16 AM
#20

#16 Skulle tro att de flesta i föreningen är på (eller på väg till) Saltvik på Åland just nu…! Det är vikingamarknad där, av det slaget som alla vallfärdar till (utom jag, som har jobb :( ). Så du får nog ha lite tålamod.

Annons:
Upp till toppen
Annons: