Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2680 ggr
eldrött_yrväder
2012-07-18 21:30

Vilka klänningar kräver minst tyg?

Jag ska nu paniksy två klänningar till medeltidsveckan (det går, det går… på något vis) och har en rätt liten ekonomi.

Helvetesfönster kräver ju inte så mycket tyg men de vill jag prompt göra i ylle och dessa ska vara i linnetyg. Rött över, gult under. Jag funderar på att bara göra två helt vanliga i stil med denna, men tänkte att ni kanske ha några andra roliga tips? :) http://whitemountainarmoury.com/magdalena/images/large/plumcotefront.jpg

Annons:
SHV-Pysen
2012-07-19 08:56
#1

En cotte är ju aldrig fel, som du hade på bilden där. Något liknande är ju en 1400 tals frontlaced kirtle (kommer inte på svenska orden :p ) googla flemish 15th century frontlaced kirtle eller nått sånt så ser du bild. Det kräver rätt lite tyg om man lägger mönsterbitarna rätt. Dessutom snabb och enkel att sy. Jag brukar köra fyra långa remsor (själva klänningen) plus 4 kilar till kjol, två korta ärmar och kilar till dem.

dragonstar
2012-07-20 14:54
#2

Det beror ju lite på men i vissa fall är ju en ikke figursydd kläning bättre så den är lättare att få ut bitarna utna att det blri massor med tyg över, Om jag inte tänker helt fel?

Tycker den klänning du visade på bilden var fin.

Ett anant förslag är ju en vanlig fin underklänning och att man syr en överllänning utav en tygländ med snörning i sidorna. (kommer ej ihåg nammnet)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2012-07-20 14:58
#3

Sen kan du ju alltid fuska. sy en klänning med tex 3 kvartsärm och så lägger du till en långärm under så att det ser ut osm en hel underklännning fast att det bara är en ärmbit, ka nju lägga till i halsringning och nere läng kanten med om man vill. Trocklar du fast det lite försiktigt kan du ju ta bart det lätt sen och använda klännningne med en riktig underklänning senare. =)

För att lägga på mer kännsla av lager ka ndu ju alltid gära ett förkläde till eller annat mindre plagg. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Anthka
2012-07-20 17:39
#4

Det spelar ingen roll om plagget är figursytt eller inte, det går lite mycket/lite tyg.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

dragonstar
2012-07-20 18:00
#5

Okej =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: