Annons:
Etikettvapen-rustning
Läst 3418 ggr
Pemil_99
2012-07-08 16:06

Läder rustning?

Jag har köpt ett par handskar som jag hade tänkt att sätta fast metall plattor på för att ge skydd. Men sen kom jag på att det kanske inte är så HK efter som jag ska ha det till "vikinga rustning".. Ska jag hllre sätta fast läder bitar i stället? Sen hade jag tänkt att göra en rustning/ magplatta men är det så HK att göra den i läder eller ska man hellre göra en ringbrynja istället då?

Annons:
LinaN
2012-07-08 18:47
#1

slopa ringbrynjan, tungt, dyrt och ovanligt förekommande i fynd förutom i stormannagravar som finns. Majoriteten av alla krigare jag känner går idag med vadderad gambeson av olika slag, tyg eller läder som grundmaterial sen stoppa med allt från modern kuddstoppning till riktig ull. Eller så kallade visbygharnesk i en blanding mellan läder och metallplattor. men hur rätt visbyharnesket är vågar jag inte säga något om.

vad gäller handskarna så är det inget direkt såhär var det, utan handskarna kan lika gärna var ett modernt hittepå för att skydda nävarna, men sen beror kanske det också på hurvida man vart ekonomiskt välbeställd och inte förr i tiden när det begav sig.

Det vanligaste är skinnbitar fastsytt. Tips är att isf investera i en syl och en bra nål samt en rejäl tång att dra igenom nålen genom materialet för det blir tungt att handsy lädret. 3-5mm är lagom.

Metallplattor är ju stumma, och får du en smäll på dem blir det inte lika fördelat som i det mjukare materialet läder tex. Däremot kan du ju vaddera under metallplattorna men det är ju litet som att sätta glasyr på en kaka med grädde.

När du tränar till vardags fungerar allt från vanliga svetshandskar till lacrossehandskar bra, men på uppvisningar och så så bör man ha mer historiskt möjliga handskar.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Pemil_99
2012-07-08 21:58
#2

Okej, tack för hjälpen :D

Upp till toppen
Annons: