Annons:
Etikettliv-leverne
Läst 2742 ggr
dragonstar
2012-07-08 13:46

Söker föreningar

Hej jag är en 23 årig tjej som spenderat uppväxten med att klä ut mig och åka på medeltidsveckan på gotland. Har alltid velat tästa på de oliak lajven som finns och bo i tältläger men familjen har alldrig tagit det steget och nu är jag mer eller mindre ensam om det.

Så jag tänkte kolla vad det finnsför grupper medeltida och viknignatida i södermalansregionene och hur det funkar?

Skriver mer sen för oskan går nu så ska stänga ner nätet.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Tomteslakt
2012-07-08 17:29
#1

Hejsan.

Jag och min fru bor i trakterna kring Gnesta (om du vet var det ligger) och vi är med i ett tornerspelslag med både medeltida by och tornerspel och annat skoj. Vi i laget anordnar tornerspel, beridet bågskytte, beriden och fotmelée m.m. Många av våra medlemmar är mycket historiskt intresserade.

Vi ska vara på Skokloster nu v.30 en hel vecka med just allt detta och sedan den 25:e Augusti rider vi och är på Hertig Karls marknad i Nyköping (Sveriges enda renässansmarknad) där vi har tornerspelet.

Jag och min fru (Anthka här på i.fokus) är även medlemmar i Tempelriddarna av Roden, vilket är en tempelriddarförening som håller till kring Stockholm och består av mycker historieintresserade medlemmar som pysslar med mycket hantverk, blankvapenfighting och annat historierelaterat (till medeltiden förstås).

Vill du träffa oss och se vad vi gör så kom mer än gärna antingen till Skokloster eller Nyköpings hus :)

dragonstar
2012-07-08 21:37
#2

Låter spännande =) Jag kommer fån lästringa ursprungligen och har släckt i nköpong så kan no ta mig runt när det gäller nyköping och gnesta.

Bor syckelavstånd från Mariefred där det kommer vara riddardagar senare under sommaren men dom är ju då mer en marknad för turister och inte lika mycket en platts att vistas på för atmosvärens skull.

Hitills är jag nog mest inreserad av vikingatid och tidig medeltid typ 1300talet Branskattnignen av visby men kan gärna kolla in nyköpings jästabud.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2012-07-08 21:59
#3

Jag vart introduserad för medeltidsvekan när jag var 13 och hela familjen åkte regelbundet dit i över 7 års tid. Mamma sydde kläder till och och pappa sydde skor.

Idag är min mormor den som åker regelbundet och jag min sambo, min mamma och syster åker dit varannat/ vartredje år.

tyvvär har ju jag vuxit ur de flästa kläder vi sytt under årens lopp men ha en klänning jag sytt själv svart/ lila och min mantel. Planerar att sy en ny klänning i något mer naturnära färgtema.

Jag är tyvvär inte jätteduktig på historia men min mamma kan mycket om det och vi försöker att använda så mycket historiskt korekta material och mönster vi kan.

Hantvärk tycker jag är jättekul jag pysslar och knåpar mycket, har gått konstlinje på gymnsiet så det sitter i mina ådror.

här är min blogg så du kan se lite vad jag gör, tyvvär inte mycket upplagt och nästna inget hantvärksmässigt men ska föröak få upp lite av de med.

har presis införskaffat lite tyg och handfärgat garn,samt skin och en bit pälls så lär bli lite mer pyssel nu. Har även gjort min egen shamantrumma då i renskinn spännt över tröram med träplugg och allt vad de arbetet innebär.

Tidsmässigt är jag nog mer för vikingatid och tidig medeltid, men har inte varit i tex renessansmiljöer så kan inte säga så mycket om det =)

Älskar kännslan av att i tältlägren, att man pratar skojar sperlar musik och dansar, man kan gå in i en roll och på något sätt vara mer sej själv en vad man är hemma. 

Jättelångt inlägg med mycket felstavnign ursäkta det ska rusa och se på tv nu. hoppas det gav dig nogon inblick. När det gäller hantvärk vill jag tästa och lära mig allt =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2012-07-08 22:00
#4

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Anthka
2012-07-09 18:16
#5

Jag är gift med Tomteslakt och förutom Skokloster och Hertig Karl (där vi är med Nordic Knights) kommer vi även på medeltidsveckan med Tempelriddarna af Roden, vi finns i lägret vid tornerspelsplatsen om du vill besöka oss.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

dragonstar
2013-11-18 15:43
#6

#5 Låter väldigt intresant kommer säkert dyka upp där. =)   Vi är flera nybörar runt om i Örebro län som letar efter en grupp och gärna en förening som anårdanr tältläger =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Upp till toppen
Annons: