Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 2504 ggr
Linika
2012-07-05 09:30

Tyg till särk och foder?

Hej alla kloka människor!

Jag sitter med lite tygvalsbestyr. Jag ska sy mig en dräkt med särk, tight kjortel och ärmlös surcot med djävulsfönster. Kjorteln och surcoten är i ylle, surcoten har jag inte tänkt fodra med dock kjorteln. Jag är dock inte helt säker på vilket tyg jag bör välja till fodret, eller särken för den delen.

Jag har inte tid att beställa tyg på internet, så yllefoder går tyvärr bort. Jag har väl mest tänkt mig lin, även om det pågor en viss diskussion om det.

I The Medeival Tailors assistant finns det en notis om att man bör välja ett tätt vävt tyg till i alla fall särktyget och huvudbonader och att bommul rent av kan ge ett bättre resultat än lin, vad säger ni om det?

Jag har tänkt att jag ska handla på Kungälvs Tyglager. Där har de ett stort utbud av lin i många olika färger, men det är relativt grovt vävt, som sånt linnetyg man är van vid i morderna kläder.

Sen har de även en lin/bommulsblandning (jag har för mig det är 30/70) som är väldigt mjuk och behaglig och har mycket mindre vävstruktur och något tätare vävt.

Nu undrar jag ju så klart vilken av dessa som skulle passa bäst?

ps. och om någon vet var jag kan hitta en bra beskrivning på hur man syr i en kant på insidan av surcotens kjol för att minska slitaget så skulle jag vara väldigt tacksam :)

Annons:
LinaN
2012-07-05 10:04
#1

samirlinne blir inte snyggt till särken, jag använder nästan aldrig samir längre om det inte är till något särskilt slittåligt plagg.

ta hellre bomull/linblandningen, du vill inte ha samirlinne mot huden tro mig, det skaver till sist….

slitkant längst ner på insidan, köp nån meter samirlinne och sy på insidan :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Linika
2012-07-05 10:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för svaret LinaN!

Det du säger tycker jag låter väldigt logiskt!

Jag hade lite tankar på att ta lin/bommulsblandningen till särken och samirlinnet till kjortelnmen jag vet inte om det är någon bra ide? Det känns lite som att linnet är väldigt styvt jämfört med yllet, och att det skulle kunna påverka fallet en del?

När jag syr på det på insidan, hur ska jag gå till väga då? Ska jag sy fast den en bit upp men en rakaktig söm runt om (grön) och sy fast den ner till när jag fållar (röd)? Eller? Sömnad är egentligen inte min starkaste sida ^^;

Upp till toppen
Annons: