Annons:
Etikettallmänt
Läst 8312 ggr
Krixa
6/28/12, 11:00 PM

Medeltida namn?

Hej!

Just nu håller jag på och skriver en bok, skönlitteratur, som utspelar sig på medeltiden (ca 1400) och jag skulle behöva massa medeltida namn till olika karaktärer.

De viktigaste är:
En prins, ca 19 år, inte kronprins utan "nr.2" en av huvudpersonerna
En adelsflicka, ca 17 år gammal, en av huvudpersonerna
Adelsflickans bästa vän
Kronprinsen och kungen
En lord som adelsflicka är bortlovad till
Adelsflickans mormror

Men sen skulle jag också behöva lite namn på städer/byar.
Även borgar eller fort. Gärna engelskt-klingande.

Vore väldigt tacksam för svar!

Annons:
Bjornen
6/29/12, 10:49 AM
#1

Allmoge medeltida svenska namn har jag god kunskap om efter alla mina histroriska forskningar, men engelsk adel är jag dålig på.

SHV-Pysen
6/29/12, 1:32 PM
#2

http://www.s-gabriel.org/names/arval/agincourt/ vet inte hur mycket som stämmer, men det är väl rätt så riktigt… Annars föreslår jag att googla runt 1400 tals England, (15th century England) dem har väl om någon en väl dokumenterad historia med kung och adel, så det är bara att plocka namn där. Kanske lite omständigare, men Vill du ha platser i England så föreslår jag att plocka fram en karta (ev. En historisk karta, eller lista över gamla engelska städer, finns garanterat på google) och börja söka på dem, Wikipedia funkar utmärkt som en början, och för att fastställa om det är rätt kan du utgå från Wiki-infon och söka vidare på mer säkra källor och se om det överensstämmer. Många byar osv är väldigt gamla, så det borde inte ta lång tid innan du träffar rätt på någon som är från medeltiden.

Krixa
6/29/12, 6:04 PM
#3

Bjornen: Jag skulle viljla blandra engelska och svenska namn, så det är bara att vräka på. Flört

SHV-Pysen: länken var jättebra, tack! Får kolla upp det där med historiska kartor, ett väldigt bra tips, även där.

Bjornen
6/29/12, 11:37 PM
#4

Abel, Aron, Bärtel, Björn, Daniel, David, Dåve, Erik, Eggert, Emret, Embert, Elof, Göran, Gabriel, Gustaf, Gunnar, Gunvald, Hans, Håkan, Håral, Henrik, Inge, Ingol, Ingbert, Isak,  Jon, Johan, Jogan, Job, Jåp. Jöns, Karl, Kiel, Kristian, Kristoffer, Laurens, Lars, Lebert, Lambert, Lyder, Mats, Markus, Mickel, Niels, Nial, Nilbert, Olof, Olai. Ogir, Per, Peter, Ragnar, Ragval, Steen, Swärkil, Swärtil, Sevast, Sven, Simeon, Tord, Tor, Torsten, Tobias, Ulf, Vidrik, Vilken, Wellam, Zever, Zakarias, Zebul, Östen, Örjan

Anna, Birgitta, Cecila, Gunborg, Gunhild, Gunlög, Ingeborg, Karin, Lucia, Marit, Maria, Ragnhild, Sigrid, Torild, Valborg, Zara, Åsa, Ärnfrid

Det var några namn som jag hastigt tagit från minnet och jag har nog glömt väldigtmånga som jag stött på i min forskning.

Krixa
6/30/12, 7:30 PM
#5

Du är helt otrolig om du kan komma ihåg alt det där! Skrattande

Upp till toppen
Annons: