Annons:
Etiketthantverk
Läst 5198 ggr
LillaFrökenUtter
2012-05-29 20:36

Vikingatida kappa?

Hej!

Jag håller på och gör upp planer på en vikingatida kappa, som knäpps ihpå fram med spänne. Är det någon därute som har en principskiss på mönstret eller andra tips att dela med sig av, så hade jag blivit jätteglad.

Tack på förhand.

Malin

Annons:
LinaN
2012-05-30 10:18
#1

Här har du en principskiss.

Det är mer eller mindre en kjortel med urringing :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

LillaFrökenUtter
2012-05-30 13:29
#2

Tack så mycket :)

Ahnna
2012-05-30 15:02
#3

Titta bland artiklarna, jag har skrivit en artikel om hur man syr en vikingatida kaftan. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MegN
2012-06-12 21:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag såg ett bronsåldersmönster någonstans för ett antal år sen, avsett för hela djurskinn (av något smärre djur då), som jag sen sydde en kappa i motsvarande stil (på fri hand). Ärmarna bestod av varsitt skinn, med bredänden (rumpan) mot halsen. De låg lite omlott en bit ner från halsen, så att armarna liksom sluttade neråt hela vägen. Ärmbiten nådde ungefär nedanför bysten, och nedanför den var det fyra lite mindre skinn påsydda - två på ryggen och två fram, med den breda änden nedåt så att plagget sluttade utåt.

Själv sydde jag i ylle (lite snål för att sy i skinn, som nybörjare!), och det blev väldigt lyckat. Överdelen är alltså i ett stycke, utan söm varken mitt bak eller över axeln. Nederdelen är fyra delar, de bakre är sneddade mot mittbaksömmen medan framdelarna är raka mot mittfram. Mer pga tygbrist men funkade bra.

Sömmen mellan överdel och underdel hamnar lagom under bysten, och hela plagget är lite drygt knälångt. Vilket år som helst ska jag fodra det också…

MegN
2012-06-12 21:16
#5

Ser nu på fotot att den ligger lite hopknöcklad, jag tror att överstycket är helt rakt, inte sluttande "uppåt" som det ser ut på bilden.

Leramani
2012-06-12 21:21
#6

Nice modell!!

De Lapsus Resurgam

Annons:
Upp till toppen
Annons: