Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 3461 ggr
hctk
2012-05-28 22:23

Lintråd

Har precis börjat handsy och lyckades få ihop en skjorta för ett tag sedan, med lintråd köpt på vanlig syaffär. Men eftersom jag inte kände mig helt 100 på att det enbart var lin i tråden, och för att den knallgula plasthylsan kändes sådär att sitta med på ett event, köpte jag sedan en stor rulle lintråd från Svarta Katten. Nu till mitt problem - den här tråden går inte att sy med! Jag behöver tjocka slöa nålar för att kunna trä, och man får utkämpa ett krig för att få igenom nål och tråd genom tyget. Försökte precis smocka med tråden men det gick inte alls.

Och nu frågan: finns det tunnare lintrådar, eller är dem så här tjocka? Och om det finns, vart? Vill helst inte köpa online för att jag vill sy typ. Nu. Känns som en så dum fråga haha men är tacksam för svar :(

Annons:
Anthka
2012-05-29 08:45
#1

Ja det finns tunnare, och eftersom du verkar bo i stockholm; hemslöjden har (tror de ligger på norrlandsgatan). Annars har Korps och handelsgillet bra lintråd att sy med.

När det gäller grovlek räknas lintråd i två nr ex 80/2 det första är tjockleken (ju högre nr desto tunnare tråd) och det andra visar om tråden är två eller tretrådig.

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

LinaN
2012-05-29 10:08
#2

Jag köpte 35/2 tråd nu sist, det är i grövsta laget att sy i linne och tunnt ylle med, men till ytterplagg och dekorer fungerar det utmärkt.

Kommer dock beställa 60/2 nästa gång.

och jag använder bockens knyppelgarn.

glöm inte att vaxa tråden när du syr :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Anthka
2012-05-29 10:18
#3

Här hemma använder vi 35/3 (för rustningsplagg, fastsydda sulor och andra plagg där det blir mycket slitage på tråden), 60/2 (standardtråd för den mesta klädsömnaden) och 80/2 (för fina tunna linnetyger till huvudbonader)

'Beyond the Wild Wood comes the Wide World,'

Leramani
2012-05-29 10:24
#4

De Lapsus Resurgam

Upp till toppen
Annons: