Annons:
Etikettkläder-och-accessoarer
Läst 7026 ggr
karska01
2012-05-18 21:08

Tidsperiod?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ny här på sidan, och har mycket nyligen upptäckt ett intresse för medeltiden och skulle därför behöva lite hjälp… Jag funderar på att sy en egen medeltidsklänning, gärna en som bifogad.

Är denna klänning från någon speciell tidsperiod, eller är det bara en medeltisinspirerad klänning? Jag kan som sagt inte mycket om det här men finns det några speciella detaler på klänningen som skulle kunna visa på en speciell tid?

Eftersom jag skulle vilja sy denna (eller liknande) undrar jag om någon känner till ett mönster på den typen? Jag har letat lite men inte hittat någon som liknar denna modell… Dessutom undrar jag vilket typ som är rekomenderat till denna klänningstyp?

Annons:
SHV-Pysen
2012-05-19 19:59
#1

Jag har personligen inte stött på något som ser ut som den där klänningen i min egen research, så jag skulle inte tro att det är medeltida, snarare medeltidsinspirerade som du säger… Men jag kan ha fel ;) Om jag ska tipsa utifrån det jag vet så kan jag tex föreslå en cotehardie om du gillar figursytt. Användes av kvinnor en kort tid på senare 1300-talet. Man kan fästa ett "band" vid armbågarna i valfri längd, kallad "tippets". Man kan också välja ha den i en färg eller två. Med fler färger kallas det mi-parti och var vanligt under 1300 talet, på alla kläder, inte bara cottar, Även under 1200 och 1100 talet också har jag för mig. Sök tex på romance of Alexander eller codex manesse för historiska referenser. Där ser du mi-parti i olika varianter tex. Det finns Margaretas gyllene kjortel också som du kan söka på, från nånstans senare 1300-tal, tidigt 1400-tal. Houppelande eller burgundiska klänningar är 1400 tal och utvecklas under århundradet. Inte figursytt, men spänns ihop i midjan så den markerar en aning. Finns i lite olika varianter och kan ha tajta eller stora vida ärmar. Slutligen kan jag rekommendera medieval tailors assistent som har mycket bra tips samt mönster på historiska kläder http://www.toya.net.pl/~kuswir/MTA.pdf

PogoPedagog
2012-05-20 16:05
#2

Ditt medelande gjorde mig tvungen att sätta mig och leta då jag var helt säker på att jag sett en mycket liknande klänning. Kunde inte hitta den men hittade ett par lite lika. Denna från ca 1370 har tightare ärmar men annars ganska lik.

Den gröna damens klänning är också lite lik, bara inte tight ned till höften utan bara under bysten. Den är från 1415 ung.

Upp till toppen
Annons: